کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

آزمون کارشناسی ارشد ۱۳۸۷

آزمون کارشناسی ارشد سال آینده بصورت تستی و پاسخ کوتاه برگزار خواهد شد. در این روش طبق گفته آقای اسدالله آسرایی، رییس مرکز آزمونسازی و روانسنجی سازمان سنجش آموزش کشور، فعلا در سال 87 پاسخ های کوتاه فقط به صورت عددی خواهد بود و از سالهای بعد امکانات دیگری نیز افزوده می شود و این محدودیت جهت تصحیح کامپیوتری پاسخ نامه هاست. در رشته کتابداری که با ارقام سر و کار نداریم احتمالا سالهای شکل گیری ابداعات و تغییرات مورد توجه بیش از پیش قرار می گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی تا چند سال پیش آزمون تشریحی در 2 ماده درسی برگزار می کرد، ولی حداقل سوالات مفهومی بود،حفظ کردن اعداد و ارقام چقدر می تواند در بالا بردن سطح علمی آزمون موثر باشد ؟

البته امسال آزمون طبق سنوات گذشته و بدون تغییر برگزار می شود.

لینک خبر :         http://www.baztab.ir/news/58308.php

وب سایت کتابخانه : بودن یا نبودن...

چند وقت پیش در پی یافتن الگویی مناسب برای ارتقا وب سایت کتابخانه دانشکده٬ برخی از وب سایت های کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی ایرانی و خارجی را مرور می کردم و به نکات جالب و البته تلخی برخوردم. از میان دانشگاه های علوم پزشکی ابتدا به دانشگاه های علوم پزشکی تهران و دانشگاه ایران و شهید بهشتی مراجعه کرده و سپس برخی وب سایت های خارجی را بررسی کردم. متاسفانه وضعیت وب سایت کتابخانه های دانشکده ای و دانشگاهی در اکثر دانشگاه ها از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نبود. به عنوان مثال از میان هفت دانشکده دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها در وب سایت سه دانشکده در قسمت کتابخانه اطلاعاتی راجع به کتابخانه موجود بود که آنها هم به نظر می رسید قدیمی هستند. در سایر دانشگاه ها هم یا اصلا لینکی برای کتابخانه وجود نداشت یا اگر وجود داشت خالی از اطلاعات بود و یا مانند این سه مورد٬ اطلاعات آنها بسیار قدیمی بودند. بنابراین بازنگری و ارتقا وب سایت کتابخانه ها ضروری به نظر می رسد. اطلاعات این وب سایت ها خصوصا برای مراجعانی که از راه های دور قصد مراجعه به کتابخانه را دارند بسیار ضروری خواهد بود٬ ارائه اطلاعاتی مانند ساعات کاری کتابخانه٬ منابع و بخشهای مختلف آن٬ چگونگی استفاده از منابع و سطوح دسترسی هر یک از کاربران به منابع٬ و حتی چگونگی مراجعه به کتابخانه٬ ممکن است به نظر زیاد مهم نباشند اما بی شک برای کاربری که وقت و انرژی محدودی دارد بسیار مهم و حیاتی خواهند بود٬ همچنین این اطلاعات می توانند از بار توضیحات تکراری کتابداران برای تک تک کاربران بکاهند. در نمونه های وب سایت های کتابخانه های خارج از کشور حتی نقشه هایی روی سایت موجود است که علاوه بر نشان دادن موقعیت جغرافیایی کتابخانه به کاربران توصیه می کند که از چه مسیر یا مسیرهایی راحت تر می توانند به کتابخانه مراجعه نمایند٬ مثل این نمونه . پیشنهاد می شود کتابداران کتابخانه های دانشگاه در جهت ارتقا وب سایت های خود قدم برداشته و از محیطی که به آنان اختصاص داده شده است استفاده بهتری بنمایند. امیدوارم کتابداران عزیز تجارب خود را در این زمینه در اختیار همکاران خود قرار دهند.

اینم یک نمونه وب سایت کتابخانه ای خارجی

ادامه خواهد داشت.....

گزارش علم سنجی دانشگاه ؛ برگرفته از آمار ارایه شده در هفته پژوهش

- دانشگاه علوم پزشکی تهران با داشتن 3% کل اعضای هیات علمی کشور، حدود 9% کل تولیدات علمی کشور را در سال 1384 به خود اختصاص داده است.

- محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1384، 1545 مقاله در مجلات بین المللی و داخلی چاپ کرده اند که از این تعداد 434 مقاله آن در Thomson ISI نمایه شده که حدود 9% کل تولیدات علمی کشور را شامل می شود.

-  500 مقاله در Medline، ۲۹۰مقاله درEmbase ،  ۵۹ مقاله در Chemical Abstract و ...

- دانشکده پزشکی با 979 مقاله 4/63% کل تولیدات علمی، برترین دانشکده و مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم با 123 مقاله و 8% کل تولیدات علمی مقام اول مراکز تحقیقاتی را داشته است.

- آمار تولیدات علمی دانشگاه نسبت به سال 1383، 5/34% رشد داشته است. (چه جالب. اتفاقا در آماری که من قبلا ارایه کردم رشد میزان استفاده (Download) مقالات تمام متن مجموعه مجلات علمی دانشگاه در سال 2005 نسبت به 2004 میلادی 38% رشد داشت. (چه رابطه ای )

گزارش از نمایشگاه هفته پژوهش

با توجه به امکان دسترسی به اینترنت از طریق Wireless ، من این پست را از غرفه کتابخانه مرکزی در محل نمایشگاه ارسال می کنم.

به پیشنهاد آقای مرادی لبیک گفته، گزارشی تصویری از نمایشگاه آماده کردم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 این چند عکس بالا مربوط به غرفه کتابخانه مرکزی می باشد.

 

 خانم محمدی٬ غرفه دانشکده پزشکی

 

 

 اینم غرفه مینو و ازدحام برای دریافت کیف حاوی محصولات مینو (هزینه تبلیغات تو وبلاگ رو ازشون نگرفتیم)

  

 

دعوت برای بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش

همانطور که قبلا اشاره کردم از شنبه 23 دی ماه هفته پژوهش و نمایشگاه آن در محل موزه ملی تاریخ علوم پزشکی برگزار می­گردد. این هفته کلا مشغول تهیه و تدارک مقدمات برای ارایه در غرفه کتابخانه مرکزی بودم. نمی دانم کتابداران دانشکده ها و سایر مراکز چقدر مشغول بودند ولی برای ما که هر سال وقت گیر است. بماند اینکه این نمایشگاه یک هفته ای چقدر در نمایش دستاوردهای پژوهشی دانشگاه موفق عمل می کند

در غرفه کتابخانه مرکزی مثل سنوات قبل امکان سفارش یک مقاله رایگان وجود دارد.(قابل توجه مشغولین به امر خطیرپایان نامه نویسی!) نیز کارت ده ساعته استفاده رایگان از امکانات پایگاه عرضه اطلاعات کتابخانه مرکزی . دفتر آماردانشگاه هم به دانشجویان کارت اینترنت رایگان شبکه دانشگاه را هدیه می دهدو البته بازدید رایگان از موزه ملی علوم پزشکی را هم اضافه کنید. البته در حاشیه نمایشگاه سخنرانی­ها و برنامه­های خوبی هم وجود دارد. یکبار دیگر از کلیه کتابداران و علاقمندان دعوت می کنم از نمایشگاه دیدن کنند.

بشتابید که تنها یک هفته وقت دارید.

مکان برگزاری نمایشگاه: خیابان امیرآبادشمالی- روبروی کوی دانشگاه- خیابان شانزدهم- کوچه مدرسه- موزه ملی تاریخ علوم پزشکی

هشتمین همایش سراسری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا

فراخوان مقاله هشتمین همایش سراسری  کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا

 

انجمن علمی دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی  دانشگاه الزهرا  هشتمین همایش سراسری خود را با عنوان "آرشیو کتابخانه و موزه: وجوه اشتراک و افتراق" در اردیبهشت ماه 1386 برگزار می نماید. علاقه مندان می توانند مقالات خود را در محورهای مورد بحث  ذیل به دبیرخانه همایش ارسال نمایند:

-          آموزش

-          استانداردسازی

-          کاربران

-          مهارتها

-          سازماندهی منابع

-          اطلاع رسانی

 

مهلت ارسال چکیده مقالات:  15/11/85

زمان برگزاری همایش: هفته آخر اردیبهشت ماه 1386

آدرس دبیرخانه همایش: تهران - ونک - دانشگاه الزهرا(س) - مرکز فعالیت های علمی - فرهنگی و فوق برنامه دانشجویی - طبقه سوم - کارشناس انجمنها  

کسانی که جامعه را می سازند: دکتر عباس حری

اندر بلای سخت پدید آرند
فضل و بزرگ مردی و سالاری (رودکی)

در حاشیه همایش دانشجویی کتابداری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چند غرفه برپا شده بود که یکی از آنها کتابفروشی بود. در این غرفه گفتگو با دکتر حریدختر فروشنده کتاب ناگهان کتابی را جلوی من گرفت و گفت آقا این را بخر. خیلی خوبه. من هم با دیدن عنوان کتاب سریع قبول کردم و دختر با خوشحالی به دوستش گفت دیدی آخریش را هم فروختم.

کتاب دکتر عباس  حری / شیوا حریری، تهران: دیبایه، 1384 کتاب اول است از سری "کسانی که جامعه را می سازند". بخش اول این کتاب "از دورترین تا دورترین" نام دارد و اشاره می کند به آموزگاری دکتر حری در روستای دورافتاده و صعب العبور ریوش از توابع کاشمر (1342) تا سفر ایشان به کلیولند اوهایو و تحصیل در دانشگاه کیس وسترن (1358-1360) که من بخش هایی از آن را با عنوان امریکا از نگاه دکتر حری  را در وبلاگ گروهی کتابداران ایران آورده ام.

سایر بخش ها عبارتند از :
کتابداری از فن تا علم- دانش نامه  ها- نشریات علمی – نظام ملی اطلاع رسانی- پایگاه های اطلاعاتی- نهادهای علمی و فرهنگی- آینده علمی ایران- گاه شمار زندگی  و کتاب شناسی.
کتاب حاضر در قطع کوچک منتشر شده در 128صفحه . ولی با این وجود کوچکی بسیار خواندنی است و نکات ارزشمندی فراوانی دارد. زندگی اساتید بزرگ هم خواندنی است و هم به آدمی شوق حرکت و رغبت پرواز می دهد. من همیشه برای تحریک خود به پیشرفت این شعر هوشنگ ابتهاج را با خود زمزمه می کنم که : ( به سان رود/ که در نشیب دره سر به سنگ می زند/ رونده باش/ امید هیچ معجزی ز مرده نیست/ زنده باش.) حالا پاراگراف انتخابی من از کتاب را بخوانید و قضاوت کنید که آیا این تبلور عملی این شعر زیبا نیست:

وقتی روی پای خودم ایستادم و حین معلمی دیپلم کامل خود را گرفتم، انگیزه ای در من به وجود آمد که انسان می تواند با تلاش و بدون اینکه شرایط آموزشی در آن محیط بسته و دورافتاده فراهم باشد، رشد کند. این روحیه همیشه با من ماند و در آن سنین اعتقاد داشتم که باید به آخرین ها دست یافت. اگر در آموزش و پرورش پیشرفتی داشتم بر همین مبنا بود و بعد که به دانشگاه تهران انتقال یافتم و مربی شدم، احساس کردم باید حرکت کنم. دکترا را گرفتم و استادیار شدم. ولی به استادیاری قانع نبودم و کوشیدم تا به مرتبه ی دانشیاری و سپس استادی رسیدم. همه ی این ها حرکت صعودی بود، اما آخر خط نبود. چون امروز اعتقاد دارم که آخر خط نه رسیدنی است و نه در ظرفیت کسانی چون من. خصوصا که برای عرصه ی معرفت آخر خطی تعریف نشده است.

 

همایش راهکارهای توسعه IT

اولین همایش بررسی راهکارهای توسعه IT  در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور

برگزار کننده: مرکز فن آوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی

اهداف و مباحث مطروحه این طرح عبارتند از:

- ایجاد بانک اطلاعات مرکزی اطلاعات پزشکی، دانشجویی (Data Center)

- راهکارهای توسعه IT و تحقق اهداف دولت الکترونیک در دانشگاههای علوم پزشکی کشور

- خدمات الکترونیکی قابل طرح در دانشگاهها

- بررسی موانع و چالشهای دولت الکترونیک در دانشگاهها

- کاربرد فناوری اطلاعات در سلامت

زمان برگزاری همایش: 25و26 بهمن ماه 1385

مکان برگزاری همایش:سالن همایشهای بین المللی امام خمینی (ره) دانشکده پزشکی- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

جهت کسب اطلاعات بیشتر، ثبت نام الکترونیکی و ارسال مقاله می توانید به سایت زیر مراجعه نمایید.

www.ict.sbmu.ac.ir

 

مجلات دسترسی آزاد

چند روز پیش در وبلاگ گروهی کتابداران ایران بحثی پیرامون لزوم ایجاد مجلات دسترسی آزاد کتابداری بود و من در قسمت کامنت آن برآورد تقریبی هزینه برای انجام کار داده بودم.

در نوشته های قبل به برگزاری هفته پژوهش از 25 دی ماه اشاره کردم. امروز در حال جمع آوری قدری آمار و آرقام برای ارائه در این هفته بودم. به آماری برخوردم که به نظرم جالب آمد.

در حال حاضر 17 مجله از روی سایت مجلات علمی دانشگاه به صورت رایگان قابل دسترس است. از این تعداد 9 مجله به زبان انگلبسی و بقیه فارسی ولی همراه با چکیده انگلیسی می باشد. آمار 4 ماهه نشان می دهد که:

1-       بیش از 50000 مقاله تمام متن از این مجلات دانلود شده است. به نظر شما این میزان استفاده از مجلات ایرانی چقدر می تواند جالب باشد؟

2-       از این تعداد آمریکا در رتبه اول استفاده به میزان 27% ، ایران دوم با 25% ، و هند سوم با 8% و ..... این که محققین آمریکا بیش از محققین ایرانی از مجلات ایرانی دانلود داشته اند جالب نیست؟

3-       حدود 90% کاربران از طریق موتورهای جستجو به این مقالات دسترسی یافته اند و تنها 10% به صورت مستقیم از سایت مجلات استفاده کرده اند.

4-       9۶% آمار دسترسی از طریق موتورهای جستجو مربوط به گوگل می باشد. با توجه به مورد سوم و چهارم چندان بیراه نیست که برخی گوگل را برابر اینترنت می دانند.

 

نظر شما در مورد این مطالب چیست. آمارها جالب نیست؟

سهم کتابداران از جشنواره های علمی

دوازدهمین جشنواره تحقیقاتی رازی دوشنبه برگزار شد و بر اساس اطلاع بیش از نیمی از جوایز به دانشگاه علوم پزشکی تهران رسید.

سئوال اینجاست. سهم کتابداران در این موفقیت ها چقدر است؟ در کدام جشنواره علمی از این سهم تقدیر خواهد شد؟

اگر برآورد سهم کتابداران از سوی مسئولان "هیچ" باشد، بی انصافی است و اگر این برآورد از سوی کتابداران "هیچ" محاسبه گردد بی شک روش محاسبه را ندانسته و یا به درستی محاسبه نکرده ایم.

دیگر نقش کتابداران کتابخانه های دانشگاهی به عنوان مجرای دستیابی سریع و دقیق به اطلاعات، شاید بیش از خود کتابدار برای محقق روشن شده است و آنگاه که به واسطه عدم دسترسی به کتابدار و یا ضعف کتابدار در فراهم آوری اطلاعات مورد نیاز، محقق خود از سر اضطرار، وقت و توان خود را معطوف به بازیابی اطلاعات می نماید این نقش بیش از پیش نمایان می گردد.

چاره کار در دست خود ماست. سهم خود را باید با نشان دادن میزان اثرگذاری بر تولیدات علمی دانشگاه پررنگ کرده و درخواست نمود. بی شک  ما خواهان سهم جایزه ای نیستیم چر که ما ادای سهم خود را در توجه بیشتر به جایگاه و شان کتابداران دانشگاه می دانیم.

زمزمه هایی به گوش می رسد که ازامسال در جشنواره ابن سینا که هر ساله به تقدیر ازآثار و محققین برتر بخشهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه می پردازد، " کتابدار نمونه سال" نیز معرفی خواهد شد. توجه مسئولین محترم دانشگاه به این امر را نشانی از اعتماد و توجه به این جایگاه دانسته و سپاس خود را اعلام می داریم.

 

کدام ماهی را از دریای اینترنت صید می کنید؟!

سلامی از پشت رایانه به همه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران و سلام بر همه خوانندگان

به عنوان اولین مطلب ترجیح دادم مانند اولین مطلب خانم کرمی مختصری در باب فواید وبلاگ برای کتابداران کیبوردفرسایی (همان قلم فرسایی است. منتها از نوع مدرنش) کنم.
حقیقت این است که با وجود هزاران هزار خبر و مطلبی که درباره گسترش ارتباطات و اطلاع رسانی در قرن حاضر از طریق رسانه های مختلف مکرر می شود اما هنوز ارتباط گیری برای تبادل تجربیات مشترک و آسان سازی امور و... میان سازمان ها و مراکز در جامعه ما بسیار ضعیف است. بر این ضعف اضافه کنید ناتوانی جامعه مدنی و خلا انجمن ها و گروه های غیردولتی و ... که در نتیجه اهل یک حرفه از پایگاهی مشترک برای ابراز هویت حرفه ای خود و یا  امکان ارتباط گرفتن با هم فکران خود محروم می مانند.
این همه در حالی است که ابزارهای ارتباطی نوین (و از همه مهم تر اینترنت) به یاری جامعه ما آمده است و اگرچه نمی توان منکر تاثیر فناوری های نوین شد اما هنوز بسیاری از ظرفیت ها و امکانات بالقوه پدیده های نوین یا شناخته نشده یا هنوز توسط مجاری رسمی و دولتی کشور مورد بهره برداری قرار نگرفته و مثلا امور کلیدی در سازمان های  مهمی مثل ثبت احوال یا قوه قضائیه اینترنتی نشده است و یا هنوز تا بانکداری اینترنتی راه درازی در پیش داریم.
کتابخانه ها هم به عنوان زیرمجموعه سازمانهای کشور از این امر مستثنا نیستند. هر چند شاید به علت وجود بیشتر رایانه در محیط کتابخانه و امکان اتصال به اینترنت، دانش کتابداران در زمینه استفاده از رایانه بالاتر باشد، اما بسیاری از کارمندان کتابخانه از این امکانات برای اموری چون چت کردن، خواندن فال روز، دیدن فیلم و یا گوش کردن موسیقی، و یا در نهایت خواندن روزنامه ها اکتفا می کنند (البته در مواردی هم استفاده از سالیتر که نوعی ورق بازی رایانه ای است) هرچند مخالف هیچکدام از این  استفاده ها نیستم و حتی شنیده ام که بازی سالیتر موجب تسلط آماتورها بر ماوس می شود. اما اینها مثل صید ماهی های نحیف از دریای اینترنت است. حال آنکه از این دریا می توان ماهی هایی صید کرد که بسیار مغذی تر و غنی تر هستند.
می پرسید چه ماهی هایی؟ ارتقای سواد اطلاعاتی=صید ماهی باارزش در اینترنت
راه دور نمی روم. همین وبلاگ نویسی یا اگر وقت ندارید و اهل کیبورد (همان اهل قلم) نیستید مطالعه وبلاگ های مرتبط با حوزه کاری چه بسا موجب پیدا کردن راهی جدید برای انجام بهتر امور کتابخانه شود.
البته امیدوارم ما وبلاگ نویس ها هم بتوانیم ماهی های به درد بخوری در تور این شبکه جهانی رها کنیم. چنین باد.

استفاده از Alert : قسمت اول

استفاده از Alert در پایگاههای اطلاعاتی و مجموعه مجلات الکترونیکی: قسمت اول

 

با ظهور و گسترش صنعت نشر الکترونیکی و استفاده وسیع از آن در حوزه پایگاه های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی، استفاده از نظام های آگاهی رسانی مستمر(Current Awareness) جهت آگاهی رسانی به کاربران مورد توجه قرار گرفت. این نظام ها کاربران را از مراجعات مجدد و انجام جستجوهای تکراری بی نیاز کرده و اطلاعات مورد نیاز را به صورت مستمر برای کاربران از طریق پست الکترونیکی (E. mail) ارسال می نماید.

Alerting در لغت به معنای آگاه­گری و به مفهوم "آگاه کردن سریع و به موقع اعضای کتابخانه از منابع و مطالب تازه ای که به کتابخانه می رسد اعم از کتاب، نشریه، گزارش و ..." می باشد.

این تعریف در پایگاه های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی مفهوم گسترده تری داشته و نظام" اشاعه اطلاعات گزینشی" (SDI: Selective Dissemination Information) را که به معنای " توزیع مقدار محدودی اطلاعات یصورت منظم در زمینه موضوعی مشخص که حوزه تعریف شده ای ازعلاقه را در بر می گیرد" می باشد را نیز شامل می شود.(این پاراگراف را فکر می کنم قبلا از جایی نوشتم که متاسفانه منبع آن را به یاد نمی آورم.)

در حال حاضر انواع Alert در پایگاههای اطلاعاتی و مجموعه مجلات الکترونیکی (مانند Science Direct, John Wiley, Proqust, Web of Science, Scopus, …) قابل دسترس از طریق سایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه عبارتند از:

1-  TOC Alert: Table of Content Alert

این نوع Alert در مجلات الکترونیکی کاربرد دارد و بر اساس آن به هنگام افزوده شدن شماره جدید از مجله ای که درآن یک TOC Alert ثبت نموده اید، فهرست مندرجات آن شماره به آدرس پست الکترونیکی کاربر ارسال می گردد.  

2- Search Alert

می توان پس از انجام یک جستجو، فرایند جستجو را بصورت یک Search Alert ذخیره نموده تا پس از روزآمد شدن اطلاعات پایگاه اطلاعاتی و یا مجموعه مجلات الکترونیکی مورد نظر، جستجو بصورت خودکار و یا در فواصل زمانی تعریف شده توسط کاربر، فعال و نتایج بازیابی شده جستجوی جدید به آدرس پست الکترونیکی کاربر ارسال گردد. توجه داشته باشید که Search Alert می تواند بر اساس نیاز شما یکی از  انواع جستجوهای کلیدواژه ای، بر اساس نام نویسنده، و ... باشد.

3-  Citation Alert

این Alert برای آگاهی از جدیدترین مقالات استناد کننده به یک مقاله ایجاد می گردد تا پس از اضافه شدن اطلاعات مقاله ای که به مقاله مورد نظر شما استناد کرده است، مشخصات آن مقاله به آدرس پست الکترونیکی داده شده ارسال می­گردد.

4- استفاده از RSS

استفاده از این فنآوری که در ابتدا مختص سایت های خبری بود به تازگی در پایگاههای اطلاعاتی و مجموعه مجلات الکترونیکی رواج یافته است که همانند alert از Push Technology بهره می برد. این نوع alert را می توان بجای تمامی انواع دیگر بکار برد و تفاوت آن در این است که Alert به جای ارسال به پست الکترونیکی ، به Rss reader شما ارسال خواهد شد.

اگر رایانه مختص به خود دارید، پیشنهاد می شود یکی از انواع رایگان Rss reader را (مثلا از www.rssreader.com) دانلود کرده تا خبرها را بدون نیاز به مراجعه به پست الکترونیکی خود بر روی Desktop رایانه خود (مطابق شکل ) داشته باشید.rss