کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

نمایه سازی : اهداف و ابزارها ( قسمت اول )

امروزه نمایه سازی به عنوان یکی از شاخه های اصلی سازماندهی دانش در کتابخانه های تخصصی و دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردار است. به دلیل ارائه این درس به صورت تئوریک و عدم آشنایی کتابداران با ابزارهای نمایه سازی به صورت عملی ، این امر کمتر در کتابخانه ها اجرا شده است. با توجه به نیاز کتابخانه های دانشگاهی در این نوشته به بیان اهداف نمایه سازی پرداخته و ابزارهای نمایه سازی موجود در بازار را معرفی می نمایم. 

 

 اهداف نمایه سازی در کتابخانه ها و مرکز اطلاع رسانی و اسناد و مدارک :

 

-          ایجاد سهولت و سرعت در دسترسی محققان به اطلاعات مورد نیاز

-          جلوگیری از تولید اطلاعات تکراری و تسهیل تولید اطلاعات جدید

-          بازیابی اسناد و مدارک و طرحهای پژوهشی در کمترین زمان ممکن و بیشترین کیفیت

-          ایجاد بستر مناسب برای جریان علم و پژوهش و تولید و بازیابی اطلاعات

 

 ابزارهای نمایه سازی با توجه به موضوعات و گرایشهای علوم مختلف، بسیار متنوع می باشند. برای انجام نمایه سازی جامع و دقیق ، قدم اول انتخاب ابزار متناسب با محتوای مدرک است.

امروزه ابزارهای نمایه سازی به زبان فارسی و انگلیسی و با فرمت چاپی و الکترونیک در بازار وجود دارد که در قسمت بعدی این مطلب به بیان عنوان ، زمینه موضوعی و فرمتهای موجود هر یک می پردازیم .

 

وبلاگ٬ کتابخانه ها و کتابداران

سلام. حال که بنا است از وبلاگ جهت اطلاع رسانی استفاده کنیم٬ بد نیست در اولین یادداشت خود بطور مختصر به فواید این پدیده برای کتابداران و کتابخانه ها بپردازم.
کتابداران باید دانش خود را همگام با پیشرفت تکنولوژی و علوم مختلف به روز نگه دارند بنابراین با ظهور پدیده های نو و جدید کتابداران به سرعت جذب این پدیده ها می شوند وبلاگ به عنوان ارمغان تازه تکنولوژی نشر الکترونیکی به زودی در خدمت کتابداران و کتابخانه ها در آمد .
کتابداران ازجمله اولین افرادی بودند که از این پدیده جدید استقبال کرده و از آن برای انتشار عقاید، افکار و اطلاعات خود به نحوه‌های مختلف استفاده کردند. تعدادی از کتابداران به سرعت وبلاگ ها را به عنوان منابع مهم عقاید، اطلاعات، تفریح و سرگرمی شناخته اند و وبلاگ هایی بوسیله کتابداران ،کتابخانه ها و سرویسهای اطلاع رسانی، گروه های کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهها، و انجمن های حرفه ای کتابداری ساخته میشوند. بدین ترتیب در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی، وبلاگ هایی به وجود آمده اند که اطلاعات جاری درباره علوم کتابداری و اطلاع رسانی را بصورت عام یا خاص برای خوانندگان تهیه میکنند
اهداف متنوعی برای وبلاگ‌های کتابخانه‌ها می‌توان در نظر گرفت: ارزیابی نیازهای اولیه ,راهنمایی کاربران به منابع و اخبار جالب و مفید؛ ارائه اطلاعات درباره فعالیتها، وقایع ملی و محلی در حوزه IT ، کتاب و دنیای کتابخانه‌ها؛ ارائه اخبار مهم خدمات کتابداری و اطلاع رسانی؛ ارسال نظرات خوانندگان.
کتابخانه ها بر اساس نوع، هدف و جامعه کاربران خود،  انگیزه های متفاوتی از تهیه وبلاگ دارند ازجمله: اشاعه اخبار و اطلاعات کتابخانه، معرفی منابع جالب و جدید به کاربران، اشتراک اطلاعات حرفهای برای کتابداران، آموزش کتابداری و...

آیین نامه وب نوشت

آیین نامه

وبلاگ (وب نوشت) "کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران" توسط نویسندگان وبلاگ و براساس آیین نامه به شرح زیر منتشر می شود.

ماده 1- اهداف
 بر اساس اهداف پیش بینی شده در "اساسنامه وبلاگ کتابداران و اطلاع رسانان دانشگاه علوم پزشکی تهران"، این وبلاگ در جهت پیشبرد اهداف حرفه ای، تعامل کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران با یکدیگرو ارتقای سطح سواد اطلاعاتی و حرفه ای کتابداران در راستای اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه فعالیت خواهد داشت.

ماده 2- جنبه های حقوقی
- وبلاگ صرفا در زمینه های علمی، حرفه ای، اموزشی و پژوهشی فعالیت داشته و نویسندگان آن حق هیچگونه فعالیت سیاسی در وب لاگ را ندارند.
- نویسندگان وبلاگ متعهد به رعایت قوانین جاریه جمهوری اسلامی ایران می باشند.
- نویسندگان وبلاگ خود را متعهد به رعایت قوانین حق مولف دانسته و به رعایت اصول حرفه ای خود در این زمینه پایبند هستند.
- مدیر وبلاگ می تواند نوشته های غیر مرتبط با زمینه های تصریح شده در اساسنامه و آیین نامه وبلاگ را حذف نماید.
ماده 3- جنبه های اخلاقی
- ضمن تقویت روحیه انتقادی و انتقادپذیری، از نوشته های مخرب، و اهانت به شخص یا اشخاص و گروهها بطور جدی پرهیز می نمایند.
- نویسندگان موظفند قبل از انتشار مطلب، از صحت و درستی آن اطمینان حاصل نمایند
- نویسندگان می باست اشتباهات خود را پذیرفته و آنها را تصحیح نمایند.
ماده 4- جنبه های نوشتاری
- نویسندگان تلاش می کنند با رعایت ایجاز در نوشته های خود، از ارسال مطالب تکراری و فاقد بار اطلاعاتی پرهیز نمایند.
- برای هماهنگی در ارسال مطالب و حفظ آراستگی ظاهری وبلاگ، نوشته های خود را با قلم Tahoma و با اندازه ۹pt و رنگ مشکی ارسال نمایند.
- از نمایش درست و صحیح مدخل ها، نقل قول ها و تصاویر اطمینان حاصل نمایند.
- اندازه عکس های بارگذاری شده  حداکثر  ۳۰۰*۴۰0 پیکسل باشد.


این آیین نامه در چهار ماده و یازده  بند در تاریخ 10/9/85 به تصویب هیئت موسس رسید و تا اطلاع ثانوی قابل اجرا بوده و نویسندگان خود را موظف به اجرای آن می دانند.

ISBN

از آنجایی که قرار بود از ابتدای سال ۲۰۰۷ کلیه کتابها دارای شماره استاندارد بین المللی ۱۳ رقمی شوند، هم اکنون کتابهای مربوط به اواخر سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ دارای هر دو شماره ۱۰ و ۱۳ رقمی هستند که به نظر می رسد در آینده نزدیک تنها شماره ۱۳ رقمی به کتابها اختصاص یابد. این شماره جدید دارای ۳ رقم اضافی در ابتدای ISBN است و بقیه شماره ها با ISBN  ده رقمی تفاوتی ندارد و تنها در انتها شماره کنترل ( جزء یک رقمی) تغییر کرده است.

در پی این تغییرات سایت ISBN ایران (WWW.isbn.ir) نیز برای تبدیل عدد ده رقمی به ۱۳ رقمی اقدام نموده است و ناشران می توانند از طریق این سایت و بدون نیاز به مراجعه به خانه کتاب جهت دریافت ISBN  سیزده رقمی اقدام نمایند.

سرآغاز

 سلام به همه خوانندگان محترم

 

علم اطلاع رسانی در عمر کوتاه خود بیشترین تاثیر را از "فناوری اطلاعات" داشته است. شدت این تاثیر به گونه ای است که در حال حاضر، انجام فعالیت های کتابداری و اطلاع رسانی برای کتابداران دانشگاهی بدون بهره گیری از جنبه های گوناگون فناوری اطلاعات اگر نه نا­ممکن، بسیار دشوار به نظر می رسد.

وب لاگ (وب نوشت) یکی از تاثیرات نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات است که به دلیل کاربردهای گوناگون آن، مورد اقبال کتابداران نیز قرار گرفته است.

وب نوشت حاضر که به نظر اولین وب نوشت مرتبط با حوزه کتابداری و اطلاع رسانی است که با یک دامین دانشگاهی (http://diglib.tums.ac.ir/weblog ) منتشر می­گردد حاصل تجربه های نویسندگان در محیط کار و نیز تفکرات و دیدگاه های آنان پیرامون مسایل، مشکلات و باورهای خود  درارتباط با این حوزه است.

این نوشته ها بر اساس اساسنامه مکتوب وب نوشت و آیین نامه مربوطه توسط نویسندگان موسس این وب نوشت منتشر خواهد شد. سایر کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می توانند با اعلام آمادگی و بر اساس موازین اعلام شده در اساسنامه به جمع نویسندگان بپیوندند.

کتابداران و سایر علاقمندان خارج از دانشگاه علوم پزشکی تهران که تمایل به عضویت در گروه نویسندگی این وب نوشت دارند، می توانند به عنوان نویسنده مهمان ما را از نوشته های با ارزش خود بهره رسانند.

امید داریم که این محمل در ایجاد ارتباط مستحکم حرفه ای در راستای اهداف کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه و نیز تعامل با سایر همکاران محترم در تمامی کتابخانه های دانشگاهی در سطح کشور موفق باشد.

بر خود فرض می دانیم از تلاشهای جناب آقای دکتر قاضی میر سعید ریاست محترم کتابخانه مرکزی و توجهات جناب آقای دکتر فتوحی معاون محترم پژوهشی دانشگاه در انتشار این وب نوشت بر روی سرور دانشگاه قدردانی نماییم.

 

محمل جدید مبارکتان باد.