کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

یادآوری مجمع عمومی فردا

 دوستان٬ همکاران و کتابداران عزیز
باسلام.
همانگونه که می دانید و در سایت انجمن هم اطلاع رسانی شده است فردا٬ پنجشنبه٬ مجمع عمومی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی راس ساعت ۵/۹ صبح برگزار خواهد شد. در این مجمع ضمن آشنایی با اعضا هیئت مدیره دوره پنجم و اعضای کمیته های مختلف انجمن و گزارش کارکرد انجمن٬ به پرسش و پاسخ درباره انجمن هم پرداخته خواهد شد. در پایان نیز شرکت کنندگان محترم به صرف ناهار میهمان انجمن هستند. بدینوسیله به عنوان یکی از اعضای این انجمن از تمامی دوستان و کتابداران پزشکی اعم از اساتید٬ دانشجویان و کتابداران شاغل و غیر شاغل عزیز دعوت می کنم ضمن شرکت در این مجمع و آشنایی با همکاران خود٬ انجمن را در ادامه راه و کار خود دلگرم نمایند.
ضمنا کلیه دوستانی که عضو نیستند یا فقط به صورت الکترونیکی و از طریق سایت انجمن عضو شده اند می توانند با ارائه مدارک (یک قطعه عکس، کپی شناسنامه و مدرک تحصیلی ) خود در محل مجمع کارت عضویت خود را همزمان تحویل بگیرند. اعطای جوایز کتابداران نمونه حوزه علوم پزشکی در سال ۱۳۸۶ نیز بخش دیگری از این مراسم خواهد بود. اطلاعات تکمیلی و برنامه زمانبندی شده این مراسم را از سایت انجمن بخوانید.
آدرس محل برگزاری مجمع:خیابان شریعتی، بالاتر از سید خندان، سه راه ضرابخانه- حسینیه ارشاد (ضمنا کروکی آدرس در سایت انجمن موجود است)

استخدام در دانشگاه بدون کتابدار

همانطور که در کامنت های مطلب قبلی آقای هاشمیان و خانم کرمی اشاره کرده اند، در استخدام های جدید در دانشگاه علوم پزشکی تهران هیج کتابداری استخدام نمی شود. در استخدام های جدید دانشگاه ۴۸۳ نفر به صورت پیمانی برای واحدهای تابعه دانشگاه در تهران، ری و اسلامشهر استخدام می شوند. از این تعداد ۲۵۰ نفر پرستار هستند و الباقی کارشناس های آزمایشگاه، رادیولوژی، هوشبری، و مسئول مدارک پزشکی هستند. (آگهی استخدام را از اینجا دریافت کنید.)

عدم استخدام کتابدار شاید به خاطر جذب بیست و جند نفر کتابدار در سال ۱۳۸۴ باشد که در تاریخ دانشگاه بی سابقه بوده است. (در آگهی استخدام اواخر سال ۸۵ دانشگاه هم قرار بود دو کتابدار استخدام شوند که نمی دانم شدند یا نه و چه کسانی بودند.)  البته آقای میرزایی توضیح داده اند که « بر اساس اعلام نیاز کتابخانه مرکزی به معاونت پشتیبانی، کتابخانه های تابعه دانشگاه به بیش از 60 کتابدار نیاز دارند ولی از آنجا که برای این نیازها از سوی سازمان مدیریت پست سازمانی تعریف نشده است، در حال حاضر استخدامی صورت نمی گیرد.»

به هر ترتیب کتابخانه های دانشگاه به ویژه کتابخانه های بیمارستانی و مراکز تحقیقاتی به شدت به کتابدار نیاز دارند. هرچند یک کتابدار دانشکده ای نوشته اند: کتابخانه دانشکده ما به شدت به کتابدار نیاز دارد بطوریکه اکثر قسمتهای کتابخانه را نیروهای خدماتی دارند تصاحب می کنند.؟!!!!!!!!

گذشته از این مطلب،‌ دقت در آگهی استخدام مندرج در سایت دانشگاه نشان می دهد که این بار استخدام ها به نحو دقیق تری انجام خواهد گرفت. چرا که برای اولین بار شرح وظایف، توانمندی های مورد نیاز و دوره های آموزشی مورد نیاز مشاغل به طور دقیق اعلام شده است. امید است استخدام کتابداران در آینده نیز با اعلام این موارد انجام شود و ضمنا نیازسنجی دقیقی درباره تعداد کتابداران مورد نیاز هر واحد اعلام گردد.
مرتبط: استخدام فله ای: مطلبی در ضرورت ندوین شرح شغلی (نوشته دکتر ابراهیم افشار)

نیاز به کتابدار در دانشگاه آزاد

 دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات جهت تکمیل نیروی انسانی کتابخانه های خود استخدام می نماید:

شرایط لازم
1.دارا بودن درجه درجه کارشناسی در رشته کتابداری
2.عدم تعهد به سازمان دیگر
3.دارا بودن کارت پایان خدمت

 جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 09127613464 تماس حاصل نمایید. (منبع)

پنجمین نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی

پنجمین نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی توسط انجمن فرهنگی ناشران بین المللی و با همکاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری از امروز 11 آذرماه آغاز می شود و  تا 15 آذر ماه سال جاری در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان (خیابان حجاب)ادامه خواهد داشت.

در این نمایشگاه تاکنون 23 موزع و نماینده ناشر که نمایندگی قریب پانصد ناشر بین المللی را در اختیار دارند با حدود 50 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور خواهند داشت.

چند نکته د رهمین رابطه:
۱. بهترین مرجع برای جستجوی کتابهای عرضه شده در این نمایشگاه وب سایت انجمن فرهنگی ناشران بین المللی است که نتیجة هر گونه جستجو چه به صورت موضوعی و چه از طریق استفاده از کلید واژه‌های مختلف قابل دریافت به صورت فایل  Excelاست.

۲. برای دریافت کتاب از نمایشگاه کد کتاب (BOOK CODE)الزامی است.

۳. بخش عمده ای از کتابهای خارجی که به معرض نمایش و فروش گذاشته می شود در سالهای 2005 تا 2007 میلادی منتشر شده است. ضمنا عرضه کتابهای افست شده نیز ممنوع است. (گامی به سوی رعایت حق مولف)

۴.  خرید در نمایشگاه بدون هیچگونه محدودیت خواهد بود و هیچگونه سقف معین ارزی یا ریالی برای خریداران وجود ندارد. کلیه سطوح تحصیلی و نیز کتابخانه ها و مراکز می توانند از روز اول برای خرید مراجعه کنند.

۵. کتابخانه ما از این نمایشگاه خرید ندارد. ولی به نظر من اگر کتابخانه ای بتواند بودجه لازم برای خرید را جذب کند و بخشی از کتب جدید را از این نمایشگاه بخرد، در زمان خرید از نمایشگاه بین المللی اردیبهشت راحت تر خواهد بود.

۶. من برای نمونه چندتا جستجو  انجام دادم. مثلا ویرایش هجدهم کتاب نلسون با قیمت ۷۱هزار تومان عرضه می شود. ولی ویرایش هفدهم کتاب هاریسون هنوز ارایه نشده است.

تجلیل از پژوهشگران پراستناد در جزیره کیش

در سمینار بزرگداشت محققین برتر ایران در جزیره کیش ، هشت محقق از دانشگاههای علوم پزشکی و غیرپزشکی به عنوان محقق و پژوهشگر برتر ایران توسط ناشر بین‌المللی "‪" ELSEVIER‬معرفی شدند. به گزارش ایرنا دوتن از این محققان برگزیده در این سمینار از اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران آقایان  دکتر "محمدرضا زرین دست"و  دکتر "احمدرضا دهپور" (اساتید گروه فارماکولوژی)  بودند. از دانشگاه تهران نیز  علی‌اکبر موسوی موحدی " معاون پژوهشی دانشگاه تهران و دکتر " محمد علی بشارت "  به عنوان محققین برتر ایران در رشته‌های غیر پزشکی معرفی شدند.

ادوارد کوهن" مدیرعامل شرکت نشر بین‌المللی "‪ "ELSEVIER‬در این سمینار با اشاره به پیشرفتهای علمی دانشگاههای ایران، گفت: دانشگاههای ایران در پنج سال گذشته از بیشترین رشد تولید علم و دانش در بین کشورها برخوردار بوده‌اند.

در سمینار یاد شده بیش از ‪ ۳۰‬نفر از معاونین پژوهشی دانشگاههای کشور، بیش از ‪ ۲۵‬نفر از روسای کتابخانه‌های دانشگاههای مختلف کشور و برخی از مسوولان وزارتخانه‌های بهداشت ، درمان و علوم پزشکی و علوم ، تحقیقات و فناوری حضور داشتند.

نیاز به کتابدار

با توجه به آغاز فعالیت های شعبه بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کیش، به یکنفر کتابدار علاقمند و توانمند جهت مدیریت و ساماندهی کتابخانه، به صورت مامور به خدمت درشعبه بین المللی دانشگاه در جزیره کیش نیاز می باشد. کتابداران داوطلب شاغل در کتابخانه های تابعه با کتابخانه مرکزی تماس حاصل فرمایند.

Plagiarism

Plagiarism  یا سرقت ادبی از آفات مهم جهان علم است. در گذشته حتی با توجه به اینکه امکان ردگیری و کشف سرقت ادبی چندان میسر نبود، این امر کمتر اتفاق می افتاده است ولی از زمانی که سیاست Publish or Perish  (یا منتشر کن یا بمیر) بر روند تولید اطلاعات علمی سایه افکنده است، سرقت ادبی رو به فزونی رفته است. خوشبختانه راههای کشف سرقت ادبی نیز گسترش یافته است که مهمترین آنها  اینترنت است. به گوش باشید و به هوش باشید که سرقت ادبی اخر و عاقبت ندارد و حتی اگر در کوتاه مدت کشف نشود، مطمئن باشید در دراز مدت این اتفاق خواهد افتاد. این امر به تازگی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی نیز شیوع یافته و البته مواردی نیز کشف شده است که سرانجامی جز روسوایی نخواهد داشت.
چند ماه پیش در همین وبلاگ نوشته ای از دکتر افشار در همین رابطه معرفی شد. واحد علم سنجی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این زمینه  نوشته هایی را بر روی سایت خود قرار داده است. بد نیست مطالعه کنید.
- Plagiarism چیست؟
- منشور اخلاق در انتشارات دانشگاه

کتابدار پزشکی ۲

سلام. امروز کتابی را برایتان معرفی می نمایم که در زمینه وب ۲ و کتابداری ۲ بویژه در حوزه کتابداری پزشکی می پردازد. این کتاب چاپ ۲۰۰۷ بوده و حاوی اطلاعاتی درباره مفاهیم وب ۲ و کاربردهای آن در کتابخانه های پزشکی و کارکردهای جدید کتابداران پزشکی می باشد.

Medical librarian 2.0: use of Web 2.0 technologies in reference services
 M. Sandra Wood / New York: Haworth Information Press, 2007.
کتاب مذکور حاوی مطالب زیر است: 

the tools and applications shaping web 2.0

extending these vibrant technologies into librarianship with library 2.0

virtual reference services in academic health science libraries

e-mail, chat, and web forms in the changing landscape of reference services

syndicated information delivery via rss and its integration

producing, using, organizing, and distributing podcasts

challenges to and successes of streaming video in health sciences libraries

social networking, social media sharing, and social bookmarking tools

tagging, peer production, blogs, and folksonomy

open source software and content management systems like drupal

wikis and the organizational knowledgebase

creating and utilizing blended applications and mashups

current concerns over data and security

and many other important topics!

اطلاعات تکمیلی درباره قیمت و نحوه خرید کتاب را از اینجا بخوانید. ( و همچنین اطلاعات کتابشناختی کامل کتاب در فهرست کتابخانه کنگره) پیشنهاد می شود کتابخانه دانشکده پیراپزشکی این کتاب را تهیه نماید تا هم دانشجویان کارشناسی ارشد و هم کتابداران ارشد دانشگاه بتوانند از این کتاب جدید استفاده نمایند.

پی نوشت: با تشکر از آقای رجبی کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه امام صادق برای معرفی این کتاب به بنده.

معرفی کتابداران نمونه حوزه علوم پزشکی

انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران٬ کتابداران نمونه حوزه علوم پزشکی در سال 1386 را معرفی کرد. این افراد بر اساس معیارهایی نظیر میزان تحصیلات، سوابق کاری، سوابق پژوهشی و آموزشی، امتیازات و تشویق ها و ... از سوی انجمن های منطقه ای انتخاب و به هیئت مدیره انجمن معرفی شده اند.
اسامی کتابداران نمونه را در سایت انجمن ببینید.