کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

یکسالگی وبلاگ

سلام. امیدوارم در این روزهای سرد و برفی دلهایی گرم و امیدوار داشته باشید. امروز خیلی اتفاقی چشمم به آرشیو وبلاگ افتاد و دریافتم که وبلاگ مان یکساله شده اما افسوس که به خاطر مشغله کار و زندگی و سرما و یخبندان و تعطیلی و درس و ... و ... یادمان رفت شمعی برایش روشن کنیم اما می گویند ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است! بنابراین با کمی تاخیر اولین سالگرد تاسیس وبلاگ را به تمامی دوستان و همکارانم تبریک می گویم و به تمامی ایشان خسته نباشید می گویم. امیدوارم در سال آتی و سالهای آتی تر هم این وبلاگ همچنان محلی برای تبادل افکار و عقاید و ارتباطات علمی و دوستانه کتابداران دانشگاه باشد.

نشریه مورد نظر در دسترس نمی باشد!

امروز یکی از پزشکان نزد من آمد و گفت می خواهد به نشریه Dialysis and Transplantation دسترسی پیدا کند. اما هرچه سرچ می کند وب سایت این نشریه را نمی یابد.

من هم از طریق صفحه جستجوی نشریات کتابخانه الکترونیک دانشگاه کلیدواژه dialysis را در عناوین نشریات جستجو کردم که هشت نشریه را حاوی این واژه در عنوانش پیدا کرد.(این صفحه)  اما هیچکدام نشریه مورد نظر نبود.  نتیجه گرفتم که دانشگاه علوم پزشکی تهران نشریه مورد نظر را مشترک نیست.

خوشبختانه پزشک مراجعه کننده ISSN نشریه را داشت. به سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا رفتم و نشریه و لینک الکترونیکی نشریه را در آنجا یافتم. وقتی به صفحه نشریه مورد نظر رفتم مشاهده کردم که مجله مذکور توسط پایگاه اطلاعاتی Wiley عرضه می شود.

با خودم فکر کردم که ما بسیاری از محصولات این پایگاه را مشترک هستیم. پس این نشریه را چطور مشترک نیستیم. دوباره به صفحه کتابخانه الکترونیک رفتم و روی پیوند Wiley کلیک کردم و نشریه مذکور را از طریق مرور الفبایی پیدا کردم. در کمال تعجب دیدم که پایگاه مذکور اجازه دسترسی تمام متن این نشریه را می دهد! (شماره های این نشریه محدود به ۲۰۰۶و۲۰۰۷بود). یعنی با وجود اینکه نشریه جزء نشریات قابل دسترسی برای مشترکان دانشگاه علوم پزشکی تهران است، اما صفحه جستجوی کتابخانه الکترونیک آن را به ما نشان نمی دهد.

با این ترتیب آیا چقدر می توان به نتایج صفحه جستجوی نشریات دانشگاه اطمینان کرد؟

راه اندازی سامانه وبلاگ دانشگاه

سامانه وبلاگ دانشگاه به آدرس http://blog.tums.ac.ir راه اندازی شد. تمامی اعضای هیئت علمی، واحدهای ستادی و کاری و گروه های آموزشی می توانند از این سامانه استفاده نمایند. در صورت استفاده همگانی و پیوسته کاربران دانشگاه، این امر می تواند در ارتقای رتبه وب سنجی دانشگاه تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
وبلاگ کتابداران دانشگاه نیز پس از بررسی امکانات سامانه جدید و در صورت تایید اعضای موسس و نویسندگان به این سامانه  نقل مکان خواهد کرد.