کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

روز کتابدار مبارک

سلام. امروز سی آبان ماه است و همانگونه که در خبرها آمده بود به نام روز کتابدار نامگذاری شده است. به عنوان یک کتابدار کوچک از جمع بزرگ کتابداران ایرانی این روز را به تمامی کتابداران عزیز خصوصا کتابداران همکار در دانشگاه علوم پزشکی تهران تبریک می گویم و امیدوارم در سال آتی کتابدارانه شاهد موفقیت های هر چه بیشتر کتابداران دانشگاه باشیم.

اینهم یک هدیده ناقابل

پی نوشت: مثل اینکه هیچکس به پیشنهاد این حقیر در مورد روز کتابدار توجهی نکرد. انشا الله سال آینده.

انتخاب کتابداران نمونه

در آستانه گرامیداشت هفته کتاب، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در روز 30 آبانماه (روز کتاب و کتابدار و اطلاع رسانی)، کتابداران نمونه حوزه علوم پزشکی را معرفی می نماید.
این افراد از طرف انجمن های منطقه ای برگزیده و به هیئت مدیره انجمن معرفی خواهند شد. به هر یک از کتابداران نمونه، ربع سکه بهار آزادی و لوح سپاس اهدا خواهد شد.

روز کتابدار را دریابیم

به گزارش ایسنا اسامی روزهای پانزدهمین دوره هفته کتاب اعلام شدند و امسال چهارشنبه سی ام آبان ماه به نام روز کتاب و کتابدار و اطلاع رسانی نامگذاری شد.
پیشنهاد به کتابخانه مرکزی (کمیته کتابداری) یا انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی: پسندیده است یکی از این دو ارگان به عنوان متولی امور مربوط به کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران امسال به بهانه روز کتابدار برنامه ای تدارک ببینند تا حداقل کتابداران این دانشگاه با هم آشنا شوند حتی شده در حد یک نشست دوستانه یکی دوساعته به صرف یک فنجان چایی!

اطلاع رسانی از نوع جدید

با سلام. اواخر هفته ی گذشته ایمیلی را در گروه بحث کتابداری دیدم که فراخوان دومین همایش دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران بود و در قسمتی از آن موضوعاتی نیز برای ارائه مقاله در زمینه کتابداری و اطلاع رسانی برای کتابداران آمده بود: نقش فن…آوری…های اطلاعاتی و ارتباطی در مجموعه…سازی، سازماندهی و تأمین منابع کتابخانه…ها و مراکز اطلاع رسانی پزشکی٬ مدیریت دانش در کتابخانه…ها و مراکز اطلاع…رسانی پزشکی٬ استفاده از آموزش راه دور در رشته کتابداری و اطلاع…رسانی پزشکی. همانروز این مطلب را به همراه متن کامل فراخوان در وبلاگ گروهی کتابداران ایران منتشر کردم. جالب ابنکه دو روز بعد آخرین مهلت ارسال متن کامل مقالات به این همایش بود. بر اساس آدرس موجود در فراخوان به سایت دانشکده پیراپزشکی و لینک مربوط به همایش مراجعه کردم اما تا به امروز هیچ اطلاعاتی در آنجا ندیدم. اولین سوالی که به ذهنم رسید این بود که چگونه در تمام دانشگاه و دانشکده (با توجه به اینکه دانشکده پیراپزشکی پشت دانشکده بهداشت قرار دارد) من حتی یک پوستر هم از این همایش ندیدم و چگونه در سایت دانشگاه و خود دانشکده پیراپزشکی هم خبری این اطلاعات نبود. جالبتر اینکه زمان ارسال مقالات به سر رسیده بود در حالیکه هیچ اطلاعاتی درباره زمان ارسال چکیده ها٬ داوری و نتایج نهایی موجود نیست. حتی از همکاران کتابدار دانشکده پیراپزشکی که در این وبلاگ هم فعالیت می کنند خبری در این مورد نشنیدیم. از آنجایی که از میان ۲۷ محور مربوط به همایش تنها سه محور مربوط به کتابداری و اطلاع رسانی است (البته شایدهم زیاد باشد!) و اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در مقطع کارشناسی ارشد دانشجوی کتابداری و اطلاع رسانی می گیرد٬ آیا درج این اطلاعات در فراخوان همایش یک نوع شوخی با کتابداران نبوده و آیا اصلا کسی از سرنوشت این همایش و تعداد مقالاتی که در زمینه کتابداری به دفتر همایش رسیده است اطلاعی دارد؟ خواهشمندم اگر کسی در این زمینه اطلاعات موثقی دارد جماعت کتابداران را از این بحت و حیرت برهاند.

معرفی وب سایتی از ISI Thomson با عنوان in-cites

برای علاقمندان به حوزه تحلیل استنادی، دسترسی به داده های نمایه های سه گانه ISI Thomson و شاخصهای اساسی علم (Essential Science Indicator:ESI) حیاتی است که البته دسترسی به آنها مستلزم اشتراک و پرداخت وجه است. اما ISI Thomson وب سایتی با دسترسی رایگان به نام in-cites دارد که در آن به طور مداوم اطلاعاتی در مورد دانشمندان برتر، مقالات داغ، موضوعات داغ، نقد و بررسی و نظرات متخصصین موضوعی و ... منتشر می شود.
مثلا در قسمت Rising Star که به صورت دو ماه یکبارمنتشر می شود، فهرستی از دانشمندان، موسسات و دانشگاهها، کشورها و مجلاتی که بیشترین درصد افزایش استناد را در طول مدت معینی داشته اند را نشان می دهد. جالب اینکه در آخرین آمار که مربوط به سپتامبر 2007 می باشد، ایران در Rising Star کشورها از 22 موضوع اصلی، در 4 موضوعBiology & Biochemistry، Clinical Medicine، Immunology و Molecular Biology & Genetics رتبه اول و در Rising Star دانشگاهها و موسسات٬ دانشگاه شیراز در موضوع Engineering رتبه اول را داشته است.
آمارهایی که علاوه بر استفاده محققان و علاقمندان به حوزه تحلیل استنادی، می تواند برای سیاستگذاران امر پژوهش نیز مفید باشد.

بازدید از کتابخانه مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی

کتابخانه مرکز تحقیقات پزشکی ورزشی شامل تنها  یک اتاق می باشد . بخشهای نشریات ، اینترنت و کتب همگی در یک اتاق گرد هم آمده اند.یک سری CD هم در این کتابخانه موجود است که در مکانی جداگانه نگهداری می شود .برای ثبت کتابها از نرم افزار word استفاده می شود. کتب این مجموعه فاقد شماره رده بندی استاندارد می باشد. کارمند کتابخانه تنها یک نفر بوده و دارای مدرک غیر کتابداری می باشند ولی با ذوقی که دارند یک نوع شماره رده خاص بر اساس موضوع به کتابها اختصاص داده اند که قابل تقدیر است البته ایشان مسئویتهای دیگری نیز در بخشهای مختلف موسسه به عهده دارند.  کتب این مجموعه( به گفته رییس کتابخانه که بصورت داوطلبانه با کتابخانه همکاری دارند)در این حوزه بسیار جامع و پربار می باشند بطوری که به عنوان کتابخانه مرجع تحقیقات پزشکی ورزشی شناخته می شود،ولی متاسفانه بودجه اختصاصی سالانه ندارد.متاسفانه به کتابخانه دیجیتالی دانشگاه هم دسترسی ندارند.

استفاده کنندگان از کتابخانه از دانشجویان خود مرکزو حتی از مراکز دیگر هستند که کتابها را یا امانت می گیرند و یا در خود مرکز مطالعه می کنند .

وجود کتابخانه در مراکز تحقیقاتی بسیار ضروری است و لی متاسفانه توجهی به این امر نمی شود و حتی بودجه ای جهت تامین منابع آنها در نظر گرفته نمی شود.

اختصاص بودجه و همچنین نیروی تحصیل کرده متخصص ،امریست مهم که باید توجه کافی نسبت به آن مبذول داشت.