کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

Plagiarism

Plagiarism  یا سرقت ادبی از آفات مهم جهان علم است. در گذشته حتی با توجه به اینکه امکان ردگیری و کشف سرقت ادبی چندان میسر نبود، این امر کمتر اتفاق می افتاده است ولی از زمانی که سیاست Publish or Perish  (یا منتشر کن یا بمیر) بر روند تولید اطلاعات علمی سایه افکنده است، سرقت ادبی رو به فزونی رفته است. خوشبختانه راههای کشف سرقت ادبی نیز گسترش یافته است که مهمترین آنها  اینترنت است. به گوش باشید و به هوش باشید که سرقت ادبی اخر و عاقبت ندارد و حتی اگر در کوتاه مدت کشف نشود، مطمئن باشید در دراز مدت این اتفاق خواهد افتاد. این امر به تازگی در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی نیز شیوع یافته و البته مواردی نیز کشف شده است که سرانجامی جز روسوایی نخواهد داشت.
چند ماه پیش در همین وبلاگ نوشته ای از دکتر افشار در همین رابطه معرفی شد. واحد علم سنجی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این زمینه  نوشته هایی را بر روی سایت خود قرار داده است. بد نیست مطالعه کنید.
- Plagiarism چیست؟
- منشور اخلاق در انتشارات دانشگاه

نظرات 2 + ارسال نظر
کرمی 6 آذر 1386 ساعت 12:38 http://www.liblog.blogfa.com

یه خبر داغ در همین مورد.
http://liblog.blogfa.com/post-183.aspx

فرشاد مرادی 8 آذر 1386 ساعت 11:00

اتفاقا دیروز هم در جلسه ماهانه انجمن کتابداری دکتر علیرضا نوروزی بحثی داشت درباره دسترسی آزاد و یکی از حضار در ادامه بحث به ایجاد امکان بیشتر دزدی ادبی با وجود امکانات جدید مانند وب و دسترسی آزاد اشاره کردند . دک تر نوروزی هم مشکل را فرهنگی دانست و گفت یکی از دانشجویان به من ای میل زد و یکی از مقالات من را در زمینه وب درمانی خواست. بعدا متوجه شدم که آن را مقاله را به اسم خودش در حای دیگر منتشر کرده است!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد