کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کدام ماهی را از دریای اینترنت صید می کنید؟!

سلامی از پشت رایانه به همه کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران و سلام بر همه خوانندگان

به عنوان اولین مطلب ترجیح دادم مانند اولین مطلب خانم کرمی مختصری در باب فواید وبلاگ برای کتابداران کیبوردفرسایی (همان قلم فرسایی است. منتها از نوع مدرنش) کنم.
حقیقت این است که با وجود هزاران هزار خبر و مطلبی که درباره گسترش ارتباطات و اطلاع رسانی در قرن حاضر از طریق رسانه های مختلف مکرر می شود اما هنوز ارتباط گیری برای تبادل تجربیات مشترک و آسان سازی امور و... میان سازمان ها و مراکز در جامعه ما بسیار ضعیف است. بر این ضعف اضافه کنید ناتوانی جامعه مدنی و خلا انجمن ها و گروه های غیردولتی و ... که در نتیجه اهل یک حرفه از پایگاهی مشترک برای ابراز هویت حرفه ای خود و یا  امکان ارتباط گرفتن با هم فکران خود محروم می مانند.
این همه در حالی است که ابزارهای ارتباطی نوین (و از همه مهم تر اینترنت) به یاری جامعه ما آمده است و اگرچه نمی توان منکر تاثیر فناوری های نوین شد اما هنوز بسیاری از ظرفیت ها و امکانات بالقوه پدیده های نوین یا شناخته نشده یا هنوز توسط مجاری رسمی و دولتی کشور مورد بهره برداری قرار نگرفته و مثلا امور کلیدی در سازمان های  مهمی مثل ثبت احوال یا قوه قضائیه اینترنتی نشده است و یا هنوز تا بانکداری اینترنتی راه درازی در پیش داریم.
کتابخانه ها هم به عنوان زیرمجموعه سازمانهای کشور از این امر مستثنا نیستند. هر چند شاید به علت وجود بیشتر رایانه در محیط کتابخانه و امکان اتصال به اینترنت، دانش کتابداران در زمینه استفاده از رایانه بالاتر باشد، اما بسیاری از کارمندان کتابخانه از این امکانات برای اموری چون چت کردن، خواندن فال روز، دیدن فیلم و یا گوش کردن موسیقی، و یا در نهایت خواندن روزنامه ها اکتفا می کنند (البته در مواردی هم استفاده از سالیتر که نوعی ورق بازی رایانه ای است) هرچند مخالف هیچکدام از این  استفاده ها نیستم و حتی شنیده ام که بازی سالیتر موجب تسلط آماتورها بر ماوس می شود. اما اینها مثل صید ماهی های نحیف از دریای اینترنت است. حال آنکه از این دریا می توان ماهی هایی صید کرد که بسیار مغذی تر و غنی تر هستند.
می پرسید چه ماهی هایی؟ ارتقای سواد اطلاعاتی=صید ماهی باارزش در اینترنت
راه دور نمی روم. همین وبلاگ نویسی یا اگر وقت ندارید و اهل کیبورد (همان اهل قلم) نیستید مطالعه وبلاگ های مرتبط با حوزه کاری چه بسا موجب پیدا کردن راهی جدید برای انجام بهتر امور کتابخانه شود.
البته امیدوارم ما وبلاگ نویس ها هم بتوانیم ماهی های به درد بخوری در تور این شبکه جهانی رها کنیم. چنین باد.

نظرات 3 + ارسال نظر
میرزایی 4 دی 1385 ساعت 23:05

جناب مرادی. امیدوارم حاصل این کیبورد فرسایی برای شما صید ماهی درشتی از دریای اینترنت باشد و برای ما آشنایی با روش های صید ماهی از این دریا.

یک کتابدار 7 دی 1385 ساعت 09:16

با سلام
جناب آقای مرادی اولا حرف حساب جواب ندارد؟!
اما این نکته را در نظر داشته باشید کتابدارانی که فارغ التحصیل از دانشگاههای مامی باشند صرفا تحت آموزش کتابداری سنتی یا بهتر به گویم به عنوان نگهبان کتاب مور آموزش قرار می گیرند تابه عنوان یک کتابدار محقق پزوهشگروآشنا بامبانی جستجو پس نباید انتظار داشت که تمام کتابداران ما صیادانی قابل برای صید اطلاعات در دریای عظم اینترنت باشند .

میرزایی 7 دی 1385 ساعت 12:09

آنچه " یک کتابدار" به آن اشاره می کند واقعیتی است که البته در حال تغییر کرد. این تغییر هم در برنامه ای درسی و البته بیشتر در خود کتابداران در حال وقوع است. ضمنا نباید به آنچه در سر کلاسها تدرس می شود اکتفا کرد بلکه آموزش مستمر بعد از فراغت از تحصیل بسیار مهم است و بستگی به علاقه کتابدار دارد.
نکته دیگر اینکه درخواست می شود برای شفاف بودن گفتگوها و شناخت مخاطب از امضای مستعار حتی المقدور استفاده نشود و اسامی واقعی باشند. این امر فواید دیگری هم دارد که همگی به مرور به آن پی خواهند برد. ضمنا IP تمام کاربرانی که نظری را درج می کنند به صورت خودکار توسط سیستم ثبت می شود و امکان شناسایی هویت نویسنده وجود دارد. ضمن تشکر فراوان از " یک کتابدار" خواهشمند است از این پس حتی المقدور با نام واقعی نظر خود را ثبت نمایند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد