کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

مجلات دسترسی آزاد

چند روز پیش در وبلاگ گروهی کتابداران ایران بحثی پیرامون لزوم ایجاد مجلات دسترسی آزاد کتابداری بود و من در قسمت کامنت آن برآورد تقریبی هزینه برای انجام کار داده بودم.

در نوشته های قبل به برگزاری هفته پژوهش از 25 دی ماه اشاره کردم. امروز در حال جمع آوری قدری آمار و آرقام برای ارائه در این هفته بودم. به آماری برخوردم که به نظرم جالب آمد.

در حال حاضر 17 مجله از روی سایت مجلات علمی دانشگاه به صورت رایگان قابل دسترس است. از این تعداد 9 مجله به زبان انگلبسی و بقیه فارسی ولی همراه با چکیده انگلیسی می باشد. آمار 4 ماهه نشان می دهد که:

1-       بیش از 50000 مقاله تمام متن از این مجلات دانلود شده است. به نظر شما این میزان استفاده از مجلات ایرانی چقدر می تواند جالب باشد؟

2-       از این تعداد آمریکا در رتبه اول استفاده به میزان 27% ، ایران دوم با 25% ، و هند سوم با 8% و ..... این که محققین آمریکا بیش از محققین ایرانی از مجلات ایرانی دانلود داشته اند جالب نیست؟

3-       حدود 90% کاربران از طریق موتورهای جستجو به این مقالات دسترسی یافته اند و تنها 10% به صورت مستقیم از سایت مجلات استفاده کرده اند.

4-       9۶% آمار دسترسی از طریق موتورهای جستجو مربوط به گوگل می باشد. با توجه به مورد سوم و چهارم چندان بیراه نیست که برخی گوگل را برابر اینترنت می دانند.

 

نظر شما در مورد این مطالب چیست. آمارها جالب نیست؟

نظرات 2 + ارسال نظر
فرشاد مرادی 11 دی 1385 ساعت 13:36

انتشار مقاله به صورت دسترسی آزاد برای نویسنده فایده بزرگی دارد و آن بالا رفتن استنادها به مقاله وی و همین طور بالا رفتن عدد ضریب تاثیر نشریه می باشد. اگر این نشریات به صورت دسترسی آزاد منتشر نمی شد ند محققان آمریکایی و هندی و.... و حتی خیلی از ایرانی ها به مقالات این نشریات دسترسی پیدا نمی کردند و نویسندگان آنها بخت بازدید بیشتر مقاله و در نتیجه کسب استناد بیشتر را از دست می دادند. (هرچند امکان استناد بی نام و نشان از نوع ایرانی اش (همان سرقت ادبی) هم بالاتر می رود)

کرمی 12 دی 1385 ساعت 15:11 http://wwwliblog.blogfa.com

اطلاعات بسیار جالبی بود. من فکر می کنم علت اینکه بیشتر مراجعه کنندگان از موتورهای جستجو استفاده کرده اند عدم آشنایی آنان وجود چنین مجلاتی البته بصورت آنلاین بوده است. خود من به عنوان کتابدار این دانشگاه مدتها از وجود چنین مجلاتی مطلع نبودم. البته شاید چون نیاز نداشتم در پی یافتن آنها نبودم .اطلاع رسانی از طریق وبلاگ ها می تواند بسیار مهم و ارزنده باشد. خود من با مجلات آنلاین کتابداری از طریق اخبار وبلاگ ها آشنا شدم. و متعاقبا به معرفی آنها در وبلاگ خود پرداختم. بدیهی است اگر دانشجویان یا کتابداران پزشکی نیز در وبلاگ های خود لینک چنین مجلاتی را قرار دهند و درباره آنها اطلاع رسانی داشته باشند نیازی به جستجو در موتورهای جستجو نخواهد بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد