کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

نمایشگاه کتاب در کتابخانه بیمارستان امام خمینی

ورودی کتابخانه بیمارستان امام خمینی


کتابخانه بیمارستان امام خمینی با همکاری انتشارات روشن کتاب، نمایشگاه کتب پزشکی و پرستاری و مامایی برگزار نموده است. این نمایشگاه ازتاریخ 5/27 لغایت 6/6 از ساعت 7 صبح تا 12 شب در محل کتابخانه دایر است. در این نمایشگاه به خریداران بیش از 5000 تومان e-book رایگان داده می شود. آقای قریشی مسئول نمایشگاه و نماینده روشن کتاب استقبال از کتابها و سی دی ها را خوب و متوسط روبه بالا توصیف کرد.
وی درباره پرفروش ترین موضوعات گفت: در کتابهای فارسی موضوع کودکان، کتابهای انگلیسی جراحی پلاستیک و کودکان و سی دی های مربوط به جراحی پلاستیک و رادیولوژی پرفروش ترین منابع پزشکی بوده اند.

چگونه از سرقت علمى بپرهیزیم

چند روز پیش مطلب جالبی از آقای دکتر افشار تحت عنوان «چگونه از سرقت علمى بپرهیزیم»به گروه بحث الکترونیکی کتابداری ارسال شده بود که خواندنی است. این مطلب 5 صفحه ای تعریفی از سرقت علمی داشته و موارد استناد دادن را مشخص می کند. محیط وب یکی از رایج ترین محیط های سرقت علمی است هرچند خوشبختانه در این محیط این قبیل سرقت ها به سرعت فاش می شوند. بد نیست همه کتابداران این نوشته را مطالعه کنند.

استخدام هیات علمی

دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی ایران جهت تکمیل کادر هیات علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، از بین دارندگان مدرک دکترای تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی عضو هیات علمی می پذیرد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با حوزه معاونت آموزشی دانشکده مذکور تماس حاصل نمایید.

موفقیتی دیگر برای مجلات دانشگاه علوم پزشکی تهران

مجله ی  Daru :Journal of faculty of pharmacy به جمع مجلات نمایه شده در SCI/ISI Thomson پیوست و هم اکنون مقالات یک شماره آن قابل بازیابی در این نمایه است. مجله Daru، مجله ی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پس از مجله Iranian Journal of Public Health که سال قبل در SCI پذیرفته شد، دومین مجله دانشگاه است که به چنین موفقیتی دست می یابد.
می توانید تصور کنید هر مجله ای که در SCI/ISI Thomson نمایه شود چه تاثیری در رتبه دانشگاه دارد؟ با توجه به اینکه این دو مجله فصلنامه هستند با یک حساب سرانگشتی می توان پیش بینی حضور قریب 100 مقاله در سال به نام ایران در این نمایه نامه را داشت که البته اکثر آن به نام دانشگاه ع. پ. تهران خواهد بود. با دانستن این نکته که  در سال 2006 میلادی قریب به 450 مقاله از محققان دانشگاه ع. پ. تهران در SCI/ISI Thomson نمایه شده است ، اهمیت نمایه شدن مجلات دانشگاه در این نمایه مشخص خواهد شد.
در حال حاضر از 22 مجله دانشگاه ع. پ. تهران ، 12 مجله به زبان انگلیسی چاپ می شود که اکثر این 22 مجله در نمایه نامه های معتبر بین المللی همانند Medline, EMBase, CA, BA نمایه می شوند.
دانشگاه برنامه ی مدونی برای نمایه شدن مجلات خود در نمایه نامه های معتبر بین المللی دارد و احتمالا تا پایان سال خبرهای خوب بیشتری خواهیم شنید.  

معرفی امکانات وب سایت انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

لزوم عضویت در انجمن های حرفه ای بحث تازه ای نیست و فواید عضویت در آنها بحث همیشگی انجمن های تخصصی، همانند انجمن های کتابداری است. هر چند که اگر نفعی در این عضویت باشد به عضو برمیگردد ولی مقدار منفعتی که به عضو می رسد بسته به میزان مشارکت وی در فعالیت های انجمن است. صرف عضو بودن و به امید منتفع شدن به نظاره ایستادن چاره کار نیست؛ چرا که تنها کارت عضویت و حضوری گاه و بیگاه در همایشی و یا سمیناری نصیب وی خواهد شد.در حالیکه با مشارکت فعال و ایجاد کمیته های فرعی می توان از برآیند فکری اعضای انجمن بهره برد.
در گذشته امکان مشارکت فعال همه به لحاظ کمبود بسترهای ارتباطی عملا میسر نبود ولی در زمانه کنونی، کتابداران می توانند با بهره گیری از توانمندی های شغلی و حرفه ای خود که ارتباط پیچیده با اطلاع رسانی دارد از مزایای فنآوری اطلاعات بهره جویند.
وب سایت جدید انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران که قریب به 7 ماه از راه اندازی آن می گذرد می کوشد تا از این فنآوری استفاده نماید. از جمله امکان عضویت الکترونیکی، داشتن پروفایل شخصی، ارسال نظر و گذاشتن خبر برای تمامی اعضا و بالاخره امکان پیامگیر خصوصی که به تازگی به امکانات سایت اضافه شده است.
امیدوارم تمامی کتابداران دانشگاه و کلیه خوانندگان این وبلاگ، با توجه به شرایط عضویت در انجمن، به عضویت انجمن درآیند و با توجه به توانمندی و علاقه شخصی، فعالیت تخصصی خود را با انجمن شروع نمایند.

مقایسه سبک های نگارش مراجع

قسمت دوم (مقاله مجلات)

در ابتدا لازم به ذکر است که برای تعداد نویسندگان مقالات نیز مشابه کتابها عمل می شود که در قسمت اول این نوشته به آن اشاره شد و در این قسمت قید نمی شود.

APA: American Psychological Association

در مورد مجلاتی که هر شماره آنها از صفحه یک آغاز می شود:

نام خانوادگی نویسنده (نویسندگان)، نام.(سال). عنوان مفاله. عنوان مجله (کامل و ایتالیک)، دوره (شماره) ، صفحات.

مثال:

Wilcox, R.V. (1991). Shifting roles and synthetic women in star trek: The next generation. Studies in Popular Culture, 13 (2), 53-65

در مورد مجلاتی که شماره گذاری صفحات آنها در یک دوره از شماره ای به شماره  بعد ادامه دارد:

مثال:

Dubeck, L. (1990). Science fiction aids science teaching. Physics teacher, 28, 316-318

 

 

AMA: American Medical Association

نام خانوادگی نویسنده (نویسندگان) نام. عنوان مقاله. عنوان مجله (خلاصه و ایتالیک). سال؛ دوره: صفحات.

مثال:

23. Wormser GP, Ramanathan R, Nowakowski J, et al. Duration of antibiotic therapy for early lyme disease. Ann Intern Med. 2003; 138: 697-705.

 

 

Vancouver

نام خانوادگی نویسنده (نویسندگان) نام. عنوان مقاله. عنوان مجله (خلاصه). سال؛ دوره: صفحات.

مثال:

23. Busatto GF, Pilowsky L, Costa DC, Ell PJ, David AS, Lucey JV, et al. Correlation between reduced in vivo benzodiazepine receptor binding and severity of psychotic symptoms in schizophrenia. Am J Psychiatry. 1997; 154: 1162-8

در این سبک صفحه آخر مقاله به صورت کامل قید نمی شود و تنها بخش انتهایی آن ذکر می گردد یعنی در مثال بالا به جای 1168- 1162 به این شکل می آید: 8-1162.

 

Harvard

نام خانوادگی نویسنده (نویسندگان)، نام (سال)، " عنوان مقاله"، عنوان مجله (کامل و ایتالیک) ، شماره دوره، صفحات.

مثال:

Busatto, G.F., Pilowsky, L.S., Cosat, D.C., Ell, P.J., David, A.S., Lucey, J.V., and Kerwin, R.W. (1997), " Correlation between reduced in vivo benzodiazepine receptor binding and severity of psychotic symptoms in schizophrenia. Am J Psychiatry. 1997; 154

 

 

 

Elsevier Journal

نام نویسنده (نویسندگان) نام خانوادگی، عنوان مقاله، عنوان مجله (خلاصه). دوره (سال) شماره صفحات.

مثال:

23. G.F. Busatto, L.S. Pilowsky, D.C. Costa, P.J. Ell, A.S. David, J.V. Lucey and R.W. Kerwin, Correlation between reduced in vivo benzodiazepine receptor binding and severity of psychotic symptoms in schizophrenia, Am J Psychiatry. 154 (1997) 1162-1168.

 

 

 

بازدید از کتابخانه دانشکده دندانپزشکی

در راستای بازدید از کتابخانه های تابعه دانشگاه از سوی کتابخانه مرکزی، یکشنبه هفته جاری اولین بازدید از کتابخانه دانشکده دندانپزشکی انجام شد . قرار است در این بازدیدها اعضای کمیته فنی کتابداری دانشگاه هم حضور داشته باشند که در اولین بازدید من و خانم لیلا محمدی از کمیته و خانم بهرامی از کتابخانه مرکزی برای بازدید رفتیم.
دکتر آرش منصوریان در دفتر ریاست کتابخانه پذیرای ما گردید و اهم اقدامات انجام شده در کتابخانه را به شرح ذیل برشمرد:
1. تعویض کلی سیستم سیم کشی کتابخانه: با توجه به فرسوده بودن سیستم و آتش گرفتن کتابخانه دانشکده حقوق و عدم امکان استفاده از تجهیزات برقی مانند کولر و درگاه امنیتی .
2. تعویض میز فرسوده و موریانه زده امانت کتابخانه.
3. تعویض شیشه های دوجداره کتابخانه به علت تیره شدن و دودگرفتگی لایه داخلی و یک جداره کردن آنها
4. خرید کابینت 48 تایی کلیددار برای کیف اعضای کتابخانه
5. خرید نرم افزار کتابخانه ای تحت وب
6. طراحی وب سایت برای کتابخانه توسط خود دکتر منصوریان در وب سایت دانشکده دندانپزشکی
در پایان از کتابخانه، بخش فنی، بخش نشریات، قرائتخانه و سایت کتابخانه بازدید به عمل آمد و همچنین کیفیت ورود اطلاعات کتابخانه به نرم افزار بازبینی شد .

از آنجا که تمامی دانشجویان و اساتید دندانپزشکی کشور از کتابخانه هفتاد ساله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران انتظار دارند، بنابراین مسئولان دانشگاه و دانشکده باید به این کتابخانه قدیمی بسیار بها دهند و نوسازی آن را نه تنها در زمینه سیستم برق رسانی بلکه در همه زمینه ها مد نظر داشته باشند.

توافق کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران

کمیته منتخب کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران اول اسفندماه سال گذشته با در راستای پیگیری توافق نامه اجلاس معاونان پژوهشی دو دانشگاه، با یکدیگر جلسه داشته و در خصوص اهمیت دستیابی به منابع اطلاعاتی دانشجویان، اساتید و کارمندان تاکید کرده اند.
در این جلسه دکتر قاضی میرسعید، رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بر ضرورت برداشتن موانع موجود که امکان دسترسی به منابع را در کتابخانه های هر دو طرف با مشکل مواجه کرده تاکید کرده و دکتر علی افخمی رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز وجود هر مانعی برای دستیابی به منابع را در عصر اطلاعات ناپسندیده توصیف کرده است.
در مصوبات این جلسه تاکید شده کلیه اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان هر دو دانشگاه مجاز به استفاده از منابع دو دانشگاه می باشند و عضویت در هر یک از کتابخانه ها برای افراد وابسته به سه گروه مذکور بلامانع توصیف شده است.
تشکیل شورای عالی برنامه ریزی و بهسازی کتابخانه های تحت پوشش دو دانشگاه، تشکیل جلسات با حضور روسای کتابخانه های وابسته، ارسال یک نسخه از پایان نامه های پزشکی به دانشگاه تهران و ... از مصوبات این جلسه بوده است. (متن کامل هشت مصوبه جلسه)

پس از شنیدن خبر خوشحال کننده فوق، من به کتابخانه دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران زنگ زدم و گفتم که آیا به عنوان یک کارمند دانشگاه علوم پزشکی می توانم آنجا عضو شوم یا نه؟ (همیشه برای استفاده از پایان نامه های کتابداری آنجا با مشکل مواجه بوده ام.) جواب کتابدار دانشکده این بود که کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های سراسری با پرداخت تعرفه عضویت (۳۰۰۰ تومان برای یکماه و ۴۲۰۰ تومان برای سه ماه) می توانند عضو کتابخانه دانشکده شوند و کتابداران دانشگاه علوم پزشکی هم از این قاعده مستثنا نیستند.
سپس به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران زنگ زدم و گفتند که کارت کارمندی و یک قطعه عکست را ۸ تا۱۱ صبح بیاور تا برایت کارت صادر شود.
به هر حال باز کردن دریچه های کتابخانه ها (به خصوص کتابخانه مرکزی که بسیار سخت گیر بود) به روی مشتاقان دانش بسیار ارزشمند ومفید است و خود گامی به جلو محسوب می شود.
اگر دانشجویی از دانشگاه تهران به کتابخانه ما آمد حواسمان باشد که از واژه نه استفاده نکنیم. راستی آیا در قوانین عضویت کتابخانه های همکاران، بندی برای پذیرش عضویت وابستگان دانشگاه تهران اضافه شده است؟ و آیا روسای کتابخانه ها (به جز روسای کتابخانه های دانشکده پزشکی، داروسازی و بهداشت که در جلسه حضور داشته اند) درباره توافق نامه اخیر توجیه شده اند؟

درخشش همکاران ایران‌داک : نسخه فارسی آگرووک بر وب‌سایت فائو

این روزها اگر به وب‌سایت سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) سری بزنید و به اصطلاحنامه کشاورزی (AGROVOC) آن مراجعه کنید، در میان 19زبانی که نسخه‌های آگرووک به آن زبانها قابل دسترسی است، نسخه فارسی آن را می‌بینید که با لینکی مستقیم به پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران همراه شده است.
ترجمه فارسی این اصطلاحنامه که با 17 هزار و 805 توصیفگر و 12 هزار و 356 غیرتوصیفگر بیشتر اصطلاحات علمی شاخه‌های مختلف کشاوزی را پوشش می‌دهد، محصول تلاشهای گروهی از همکاران پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران است.
آگرووک یک اصطلاحنامه چندزبانه و با لغات کنترل شده است که اصطلاحات علمی و فنی را در حوزه‌های کشاورزی، جنگلداری، ماهیگیری و حوزه‌های مرتبط مانند محیط‌زیست در برمی‌گیرد. این اصطلاحنامه به دلیل پوشش موضوعی وسیع، تاکنون به زبانهای مختلف دنیا مانند انگلیسی، فرانسوی، اسپانیولی، عربی، چینی، پرتغالی، تایلندی، ژاپنی، مجارستانی، کره‌ای، مالایی، ایتالیایی و ... ترجمه شده است.
انتشار " اگرووک" در سال 1982 توسط فائو که در حال حاضر بزرگترین موسسه تخصصی سازمان ملل متحد به شمار می رود و دارای 169 کشور عضو، یک عضو وابسته (پورتوریکو) و یک سازمان عضو (جامعه اقتصادی اروپا) است، به تشکیل بانک اطلاعات کشاورزی کمک زیادی کرده است، از آن پس فائو انتشار منظم آن را مستقیماً برعهده دارد و به تازگی نسخه سال 2007 آن را به روز کرده است.
ترجمه این اصطلاحنامه تخصصی حدود سه سال پیش پس از تلاش پی‌گیرانه گروهی از همکاران پژوهشگاه به سرپرستی ملو‌ک‌السادات بهشتی حسینی، دکتری زبانشناسی و مدیرگروه پژوهشی اصطلاح شناسی پژوهشگاه به همراه تعدادی از کارشناسان خارج از پژوهشگاه آغاز شد.
بهشتی اهمیت این اصطلاحنامه را در تخصصی بودن آن از نظر موضوعات مرتبط با حوزه کشاورزی امعرفی می‌کند و می‌گوید:در واقع اجرای این طرح بخشی از طرح ملی اصطلاحنامه جامع (شامل علوم پایه و مهندسی وکشاورزی) است که در سال 1376 توسط کمیسیون اطلاعرسانی شورای پژوهشهای وقت به تصویب رسیده و حمایت مالی شده است.
بهشتی افزود: آگرووک اولین اصطلاحنامه کشاورزی است که در ایران تهیه شده و مورد تایید "مدیریت اطلاعات کشاورزی " سازمان فائو و یونسکو قرار گرفته است و از این نظر بایستی از تمامی دست اندرکاران این طرح به طور ویژه تقدیر به عمل آید.
مهرداد نوروزی اقبالی، کارشناس رایانه پژوهشگاه، زهرا دهسرایی، کارشناس معاونت اطلاع‌رسانی پژوهشگاه ،دکتر اسماعیل اکبری، فرخنده اصغری، کارشناس ارشد رشته کشاورزی گرایش گیاه‌شناسی فارغ‌التحصیل دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، نسرین آخوندی، زبان‌شناس و همکار سابق پژوهشگاه به‌علاوه تعدادی دیگر از کارشناسان خارج از پژوهشگاه در ترجمه آگرووک همکاری داشته‌اند.

منبع خبر: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمیhttp://www5.irandoc.ac.ir/Irandoc/news.aspx?id=198

کتابخانه دیجیتالی جهانی

یونسکو ،کمیته ملی امریکایی یونسکو و کتابخانه کنگره آمریکا  جهت بحث در مورد نوآوری های کتابخانه ای برای ایجاد یک کتابخانه دیجیتال جهانی جلسه ای را تشکیل دادند. در این جلسه ، توافق نامه ای جهت ایجاد تعدادی از گروههای کاری تصویب شد که برای انجام پروژه هایی در حوزه های مرتبط با کتابخانه های دیجیتالی مانند انتخاب محتوا ، معماری سیستم و استانداردها و نمونه های موفق فعالیت خواهند کرد.اطلاعات بیشتر درباره این پروژه ها را می توانید در سایت www.worlddigitallibrary.org مطالعه بفرمایید.

معرفی کتاب

امروز کتاب جدیدی به دستم رسید با عنوان آزمون های کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و دکترای مدیریت اطلاعات بهداشتی که تهیه کننده و گردآورنده آن خانم اکرم رزم پور کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی است و توسط نشر کتابدار منتشر شده است.

کتاب شامل ۱۳ دوره سوالات کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و ۷ دوره سوالات دکترای مدیریت اطلاعات بهداشتی و درمانی و همچنین ۱ دوره سوالات دوره دکترای کتابداری با گرایش پزشکی (اعزام به خارج) است.

در انتهای هر دوره سوالات پاسخنامه و منابع آن ذکر شده است.