کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

استفاده از Alert : قسمت اول

استفاده از Alert در پایگاههای اطلاعاتی و مجموعه مجلات الکترونیکی: قسمت اول

 

با ظهور و گسترش صنعت نشر الکترونیکی و استفاده وسیع از آن در حوزه پایگاه های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی، استفاده از نظام های آگاهی رسانی مستمر(Current Awareness) جهت آگاهی رسانی به کاربران مورد توجه قرار گرفت. این نظام ها کاربران را از مراجعات مجدد و انجام جستجوهای تکراری بی نیاز کرده و اطلاعات مورد نیاز را به صورت مستمر برای کاربران از طریق پست الکترونیکی (E. mail) ارسال می نماید.

Alerting در لغت به معنای آگاه­گری و به مفهوم "آگاه کردن سریع و به موقع اعضای کتابخانه از منابع و مطالب تازه ای که به کتابخانه می رسد اعم از کتاب، نشریه، گزارش و ..." می باشد.

این تعریف در پایگاه های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی مفهوم گسترده تری داشته و نظام" اشاعه اطلاعات گزینشی" (SDI: Selective Dissemination Information) را که به معنای " توزیع مقدار محدودی اطلاعات یصورت منظم در زمینه موضوعی مشخص که حوزه تعریف شده ای ازعلاقه را در بر می گیرد" می باشد را نیز شامل می شود.(این پاراگراف را فکر می کنم قبلا از جایی نوشتم که متاسفانه منبع آن را به یاد نمی آورم.)

در حال حاضر انواع Alert در پایگاههای اطلاعاتی و مجموعه مجلات الکترونیکی (مانند Science Direct, John Wiley, Proqust, Web of Science, Scopus, …) قابل دسترس از طریق سایت کتابخانه دیجیتال دانشگاه عبارتند از:

1-  TOC Alert: Table of Content Alert

این نوع Alert در مجلات الکترونیکی کاربرد دارد و بر اساس آن به هنگام افزوده شدن شماره جدید از مجله ای که درآن یک TOC Alert ثبت نموده اید، فهرست مندرجات آن شماره به آدرس پست الکترونیکی کاربر ارسال می گردد.  

2- Search Alert

می توان پس از انجام یک جستجو، فرایند جستجو را بصورت یک Search Alert ذخیره نموده تا پس از روزآمد شدن اطلاعات پایگاه اطلاعاتی و یا مجموعه مجلات الکترونیکی مورد نظر، جستجو بصورت خودکار و یا در فواصل زمانی تعریف شده توسط کاربر، فعال و نتایج بازیابی شده جستجوی جدید به آدرس پست الکترونیکی کاربر ارسال گردد. توجه داشته باشید که Search Alert می تواند بر اساس نیاز شما یکی از  انواع جستجوهای کلیدواژه ای، بر اساس نام نویسنده، و ... باشد.

3-  Citation Alert

این Alert برای آگاهی از جدیدترین مقالات استناد کننده به یک مقاله ایجاد می گردد تا پس از اضافه شدن اطلاعات مقاله ای که به مقاله مورد نظر شما استناد کرده است، مشخصات آن مقاله به آدرس پست الکترونیکی داده شده ارسال می­گردد.

4- استفاده از RSS

استفاده از این فنآوری که در ابتدا مختص سایت های خبری بود به تازگی در پایگاههای اطلاعاتی و مجموعه مجلات الکترونیکی رواج یافته است که همانند alert از Push Technology بهره می برد. این نوع alert را می توان بجای تمامی انواع دیگر بکار برد و تفاوت آن در این است که Alert به جای ارسال به پست الکترونیکی ، به Rss reader شما ارسال خواهد شد.

اگر رایانه مختص به خود دارید، پیشنهاد می شود یکی از انواع رایگان Rss reader را (مثلا از www.rssreader.com) دانلود کرده تا خبرها را بدون نیاز به مراجعه به پست الکترونیکی خود بر روی Desktop رایانه خود (مطابق شکل ) داشته باشید.rss

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد