کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

گزارش مقایسه ای از پیشرفت علمی کشورهای در حال توسعه با ایران

صبح امروز معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران میزبان آقای Eduard Cohen مدیر ارشد Elsevier بود. در این جلسه که معاونین پژوهشی چند دانشگاه علوم پزشکی نیز حضور داشتند آقای Cohen در سخنان خود به موضوعات جالبی نظیر موارد زیر پرداختند:
- اثرات سرمایه گذاری اطلاعاتی در کشورهای پیشرفته
- گزارش مقایسه ای از پیشرفت علمی در کشورهای در حال توسعه با ایران
- بررسی رابطه دسترسی، استفاده و تولید علم با تاکید بر تجربیات Elsevier

هرچند به تمام این موارد از دیدگاه ناشری تجاری مانند Elsevier پرداخته شده است اما نکته های اشاره شده درآن، نکات ظریفی بود که حیف دانستم کتابداران در جریان قرار نگیرند. به همین جهت فایل پاورپوینت این سخنرانی را از ایشان گرفتم. پیشنهاد می کنم این فایل را دانلود کرده و مطالعه فرمایید.
کار فرهنگی: آقای Cohen در حین سخنرانی خود، از واژه Gulf به جای Persian Gulf استفاده کرد که با تذکر حضار تصحیح کرد. در متن فایل پاور پوینت هم هر جا دیدم اصلاح کردم.

اعتراض نمادین کتابفروش آمریکایی به کتاب نخواندن مردم

سایت بی بی سی خبر بسیار جالبی را منتشر کرده درباره یک کتابفروش آمریکایی که کتاب های دست دوم خود را در اعتراض به آنچه بی علاقه گی جامعه به خواندن کتاب توصیف کرده، سوزانده است.

به گزارش این خبرگزاری آقای وین اخیرا تصمیم گرفت از تعداد کتاب هایی که دارد، کم کند اما با کمال تعجب متوجه شد که حتی کتابخانه ها هم کتاب های مجانی را نمی خواهند چون جایی برای نگهداری آنها ندارند. بنابراین روز یکشنبه    (27 مه) ناخرسند از بی علاقه گی مردم به خواندن کتاب، تام وین آتشی برپا و شروع کرد به سوزاندن کتاب هایش. او به مردمی که جمع شده بودند تا کتاب سوزی او را نظاره کنند، گفت: "این تشییع جنازه تفکر در آمریکای امروزی است."

او در گفتگو با خبرنگاران گفت: "بعد از این که هزاران کتاب را جمع کردی و متوجه می شوی که مردم برای داشتن آنها دست رد به سینه ات می زنند، زانوهایت از خشم می لرزد؛ در ضمن سوزاندن آنها بهانه خوبی برای تفریح کردن است."

صاحب کتابفروشی در کانزاس سیتی در ادامه افزود در سال های اخیر تعداد مشتریان کتاب کمتر و کمتر شده است و بیشتر مردم اطلاعاتی را که می خواهند، از طریق اینترنت و تلویزیون کسب می کنند. یکی از صاحبان کتابفروشی پراسپرو (Prospero)، از کتابفروشی ها زنجیره ای در آمریکا، گفت برخی خانوارها در کانزاس سیتی پنج دستگاه تلویزیون دارند اما در مقابل فقط سه جلد کتاب در خانه آنها پیدا می شود

ابر موتور کاوش OJOSE: Online Journals Search Engine ( قسمت دوم )

 در ادامه معرفی ابر موتور جستجوی پزشکی OJOSE  به شرح نشریات و کتابهای موجود در این ابزار می پردازیم:  نشانی اینترنتی این موتور جستجو  www.ojose.com  می باشد.

 

Ø       مقالات مجلات online   :

متن کامل این مقالات در شبکه محلی موسسات و ارگانها به طور رایگان در دسترس هستند . امکان سفارش مستقیم مقالات نیز وجود دارد. ( بسیاری از نشریات علوم پایه و بالینی پزشکی این پایگاه از طریق سایت کتابخانه الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی تهران قابل دسترسی است .)  

·     Catch Word _ Ingentaشامل 5600 عنوان  مجله

·     Blackwell  شامل 650 عنوان مجله

·    Cambridge University Press شامل 220 عنوان مجله

·      Elsevier شامل  1200 عنوان مجله

·      Emerald  شامل 220 عنوان مجله

·      Erlbaum  (Lawrence Erlbaum Associates  ) شامل 100 عنوان مجله

·      High Wire Press دانشگاه استنفورد شامل آرشیوی با 800000 عنوان مقاله تمام متن رایگان

·      انتشارات Karger شامل 80 عنوان مجله

·    Kluwer   شامل 650 عنوان مجله

·       Meta Press  شامل 1000 عنوان مجله

·       Pubmed/Medline شامل 80 عنوان مجله تمام متن رایگان

·      Oxford University Press  شامل 180 عنوان مجله

·      Peeters شامل 55 عنوان مجله

·       Sage شامل 400 عنوان مجله

·       Springer شامل 450 عنوان مجله

·       Thieme شامل 100 عنوان مجله      

·      WileyInterscience  شامل 460 عنوان مجله

 

 

 

Ø       لیست مجلات موجود online  :

 

·          EZB : این پایگاه شامل لیست مجلات علمی است که به صورت Online  موجود هستند . ( حدود 9000 مجله )  برخی از این مجلات به صورت رایگان بر روی اینترنت موجود هستند و دسترسی به برخی از آنها از طریق شبکه محلی دانشگاه امکان پذیر می باشد.

 

·         Psychline : این پایگاه شامل بیش از  2000 عنوان  مجله الکترونیکی در زمینه روانشناسی و علوم اجتماعی است. گروهی از این مجلات رایگان و بخشی نیاز به پرداخت حق اشتراک دارند.

 

Ø       نشریات :   شامل مجلات موجود در کتابخانه های آلمان و سوئیس

·          RERO_ CH  : شبکه کتابخانه دانشگاه سوئیس

·          SUBITO _ DE : شبکه کتابخانه دانشگاه آلمان . در این پایگاه امکان بازیابی و خرید مقالات ( چاپی و الکترونیکی ) فراهم شده است.

·          کتابخانه ملی آلمان DDB

 

 Ø       کتابها : شامل کتابهای موجود در کتابخانه های آلمان و سوئیس

·          RERO_ CH : شبکه کتابخانه های دانشگاه سوئیس

·          SUBITO_ DE : شبکه کتابخانه های دانشگاه آلمان . در این پایگاه امکان سفارش کتاب فراهم شده است.

 

سخنرانی علمی

همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب (ویژه کتب خریداری شده از دو نمایشگاه کتب کاربردی دانشگاهی- آذرماه ۱۳۸۵ و بیستمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران- اردیبهشت ۱۳۸۶) کتابخانه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی سخنرانی علمی با عنوان " تاثیر وب پنهان  (Invisible Web) در دسترسی به پایگاههای اطلاعات بیومدیکال" توسط جناب آقای دکتر یزدان منصوریان, دانش آموخته دانشگاه شفیلد انگلستان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم تهران, راس ساعت 10 صبح روز شنبه مورخ 12/3/86 در محل کتابخانه دانشکده بهداشت  ایراد می گردد. ورود برای همه علاقمندان آزاد است.

 

آدرس: تهران- خیابان قدس - خیابان پورسینا- دانشگاه علوم پزشکی تهران- دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی- ساختمان سبز- طبقه سوم- کتابخانه