کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

آخرین رتبه بندی وب سایت های دانشگاهی جهان و جایگاه ایران

سایت Webometrics که به رتبه بندی وب سایت های دانشگاه های جهان می پردازد، به تازگی دانشگاههای منطقه خاورمیانه را بصورت مجزا مورد بررسی قرار داده است. در این رتبه بندی جدید در بین 100 دانشگاه برتر، وب سایت دانشگاه تهران مقام دوم، دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه هفتم، دانشگاه تربیت مدرس دهم و ....

جالب آنکه 50 دانشگاه از ایران جزو 100 دانشگاه برتر در خاورمیانه می باشند.

البته گرچه این عدد قابل توجه است ولی هنوز هیچکدام از دانشگاههای ایران جزو 100 دانشگاه برتر قاره آسیا نمی باشند.

رتبه بندی وب سایت های دانشگاههای خاورمیانه و شمال آفریقا را از اینجا به صورت PDF  ببینید.

 

کاهش تعداد نشریات معتبر کشور بر اساس سنجه هایISC

پس از گذشت 6 ماه از آغاز فعالیت پایگاه استنادی علوم ایران و جهان اسلام (ISC: Iran & Islamic World Science Citation Center) نخستین نتایج فعالیت های این پایگاه اعلام شد.

این پایگاه که بر اساس گفته های آقای دکتر مهراد (رییس کتابخانه منطقه ای علوم و تکتولوژی شیراز) بر اساس معیارهای معتبرعلم سنجی پا گرفته است تمامی شاخص های ISI Thomson را مد نظر قرار داده است.

بر اساس جدیدترین نتایج حاصل از فعالیت های این پایگاه که در گفتگوی دکتر مهراد با خبرگزاری مهرعنوان شده است بر اساس تحلیل استنادی و شاخص های مربوط با پایگاه استنادی علوم ایران از میان 357 نشریه معتبر وزارت بهداشت و علوم، تنها 112 نشریه معتبر شناخته شدند. نیزدر سال 1383 تعداد نشریات معتبر علمی در پایگاه استنادی علوم ایران 152 نشریه و در سال 1383 برابر 128نشریه بوده است. مقایسه تعداد نشریات معتبر در ISC نشان می دهد که در هر سال ممکن است از تعداد نشریات معتبر علمی کاسته شود.

فکر می کنم با توجه به گفته مدیر کل امور پژوهشی وزارت علوم از آنجا که "ارزیابی مجلات داخلی با استفاده از نظام ISC در بازنگری آئین نامه ارتقا اعضا هیات علمی به صورت جدی مطرح می شود" احتمالا در آینده شاهد ایفای نقش حساس تری از این پایگاه خواهیم بود.

اعلام نتایج تحلیل استنادی این پایگاه و مقایسه موقعیت ایران در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی علاوه بر نشان دادن سطح توان علمی کشور، میزان درستی ادعای تاثیر پذیری ISI از سیاست را در مورد نمایه کردن مجلات ایران نشان خواهد داد.

ابر موتور کاوش OJOSE: Online Journals Search Engine

    ابرموتور کاوش  OJOSE  (Online Journals Search Engine ) یک موتور جستجوی علمی رایگان است که کاربر می تواند از طریق این موتور کاوش  ، سوالات خود را تنها با یک واژه جستجو در پایگاههای اطلاعاتی مختلف سرچ  نماید .

در OJOSE  امکان بازیابی ، دانلود یا خرید انتشارات علمی نظیر مقالات مجلات ، گزارشهای تحقیقاتی ، کتابها و ... در بیش از 60  پایگاه اطلاعاتی مختلف وجود دارد . 

زبان بیشتر این پایگاهها انگلیسی است اما با استفاده از امکانی که این موتور جستجو فراهم کرده می توان واژه ها را به کلیه زبانهای زنده دنیا نظیر آلمانی ، فرانسه ، ایتالیایی ، اسپانیایی و ... ترجمه کرد.

این موتور جستجو شامل انواع منابع نظیر پایگاههای اطلاعاتی، نشریات ، کتابها و ... می باشد.

 

در این قسمت به شرح پایگاههای اطلاعاتی موجود در این موتور جستجو می پردازیم .

                                                          

                                                          

  

 

پایگاههای اطلاعاتی موجود دراین موتور جستجو عبارتند از :

       

·    پایگاه  اطلاعاتی  ERIC ( مرکز اطلاعاتی منابع آموزشی )  شامل  مقالات 1966 تا کنون

·     پایگاه اطلاعاتی SearchEric  آمریکا شامل مقالات آموزشی از سال 1966 تا 1989 . و از سال 1990 تا کنون .

·      پایگاه اطلاعاتی INIST فرانسه .موسسه اطلاعات علمی و تکنولوژی ( با امکان سفارش مستقیم مقالات )

·      پایگاه اطلاعاتی John Libbey Eurotext  فرانسه ( مقالات پزشکی )

·      پایگاه اطلاعاتی Medline / Pubmed  آمریکا شامل  مقالات پزشکی از 1966 تا کنون

·       پایگاه اطلاعاتی   PsychArticle آمریکا (انجمن روانشناسان آمریکا APA)  شامل مقالات روانشناسی .

·       پایگاه اطلاعاتی European Scopus  . نمایه نامه و چکیده نامه علوم ، تکنولوژی ، پزشکی و علوم اجتماعی   (14000 نشریه از سال 1960 تاکنون )

·   پایگاه اطلاعاتی SoLi دانشگاه Hamburg آلمان شامل مقالات و مدارک آموزشی تخصصی

·     پایگاه اطلاعاتی Saphir آلمان ( مرکز ملی تکنولوژی ، آموزشی و تحقیقاتی معلولین ) شامل مقالات

        آموزشی تخصصی       

·     پایگاه اطلاعاتی SUBITO   آلمان( مقالات 1992 تا کنون ) . ( با امکان سفارش مستقیم مقالات )

·     پایگاه اطلاعاتی  CSPS/SZH سوئیس شامل مقالات و مدارک آموزشی تخصصی     

                    

در قسمت بعدی این نوشتار، دیگر منابع موجود در موتور جستجوی OJOSE را بررسی خواهیم کرد .

 

Medilexicon

فرهنگ پیوسته اختصارات پزشکی Medilexicon با بیش از ۷۰۰۰۰ واژه اختصاری (Abreviation ) و سرواژه ( Acronym ) در زمینه علوم پزشکی و داروسازی ابزار مناسبی جهت تشخیص کلید واژه های تخصصی و سهولت در امر نمایه سازی منابع خصوصا پایان نامه ها و طرحهای پژوهشی می باشد.  سایت www.medilexicon.com علاوه بر قابلیت جستجوی واژه های اختصاری ، شامل ترمینولوژی جامع علوم پزشکی نیز می باشد. زمینه های موضوعی این ابزار بدین ترتیب می باشد: علوم بالینی پزشکی (Anestesiology,Gynecology, Geriatrics, Epidemiology, Pediatrics , Surgery,...) ، دارو سازی ( Pharmaceutical Drugs )بهداشت(Public Health ).

باکس جستجوی سایت شامل سه قسمت abreviation, terminology و Drug search  می باشد.

 در این سایت دسترسی کامل به اطلاعات Merk Manual (دستنامه داروسازی) نیز میسر می باشد. اخبار و اطلاعات به روز پزشکی ، بیمارستانهای دنیا ، شرکتهای داروسازی و انجمنهای پزشکی را نیز در Medilexicon می یابید.

 

 

عنوان همایش/سمینار

دهمین همایش کتابداران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

برگزار کننده

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مرکز مدارک علمی، موزه و انتشارات

تاریخ برگزاری

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات 1/2/1386

محل همایش

تهران، خ بهارستان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

وب سایت

http://libconf.mporg.ir

تلفن

33272411- 33276132

نمابر

33272494

پست الکترونیک

doc-center@mporg.ir

دبیر همایش

 

موضوعات/ محورهای همایش

- مدیریت منابع الکترونیکی (مجموعه سازی، سازماندهی، ارائه
   خدمات، ارزشیابی و ...)

- ارزشیابی کتابخانه های تخصصی

شاخصها و روشهای ارزشیابی کتابخانه های تخصصی          (مدیریت،خدمات، مجموعه،نیروی انسانی...) با تاکید بر کتابخانه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
نقش ارزشیابی در توسعه کتابخانه های تخصصی

- کتابخانه های تخصصی و اطلاعات سازمانی

کتابخانه های تخصصی و شیوه های تحلیل اطلاعات
کتابداران تخصصی و ارزش افزوده اطلاعات
کتابداران تخصصی و علم سنجی در سازمانها

 

نمایشگاه کتاب در مصلی تهران؟

مصلی تهران

هرچند قرار بود که نمایشگاه در دو پاره مجزا برگزار شود (بخش خارجی در محل قبلی و بخش داخلی درمصلی تهران) اما اعتراض اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران و عدم ثبت نام آنها در نمایشگاه دارد مثمر ثمر واقع می شود و گویا قرار است نمایشگاه به طور یکپارچه در مصلی تهران برگزار شود. من نمی دانم که آیا مصلی تهران امکانات لازم برای برگزاری نمایشگاه را دارد یا نه؟ چون کاربری این مجموعه برای انجام امور عبادی است. ولی ۴ نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از مصلی بازدید کرده و امکانات آنجا را خوب ارزیابی کرده اند. ضمن آنکه از نظر ترافیکی هم مصلی تهران در موقعیت بهتری قرار دارد و همانطور که معاون بهره‌برداری مترو به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته: درصورت برگزاری نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به دلیل آنکه ایستگاه مترو در نزدیکی آن وجود ندارد باید از اتوبوس و تاکسی برای جابجایی مسافران استفاده کرد. در حالی که دو ایستگاه متروی شهید بهشتی و مصلی در شمال و جنوب مصلی تهران قرار دارند. 

وی افزوده:« متروی تهران سابقه جابجایی مسافران در روزهای پرازدحام نظیر نماز عیدسعید فطر را دارد و در صورتی که زمان برگزاری نمایشگاه مناسب باشد مشکلی در جابجایی مسافران نخواهیم داشت.»

اکنون باید منتظر اجازه مصلی تهران ماند که آیا با برگزاری نمایشگاه به صورت یکپارچه در مصلی تهران موافق است یا نه؟

نیز نگاه کنید به : گفته های معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در خبرگزاری مهر

گزارش تحلیلی در این باره در بی بی سی (ابوالحسن مختاباد )

بیستمین نمایشگاه کتاب ۱۲ تا ۲۱ اردیبهشت

نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلی تهران ۱۲ تا ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می شود. بهترین راه برای دیدن مشاهده و جستجوی کتابهای ارزی عرضه شده و انتخاب کتب نمایشگاه رفتن به صفحه موضوعی  سایت انجمن ناشران (موسسه تکتاب) است. مزیت این سایت در اینجاست که کتب ارزی و ریالی تمامی کارگزان در یک موضوع خاص (مثلا طب داخلی را ببینید) در یکجا جمع شده است و کاربر لازم نیست کاتالوگ های مختلف کارگزارانی مثل غزال و کوکب و جهان ادیب و ... را تک تک تورق کند. بلکه کافی است در جستجوی موضوعی این سایت موضوع مورد نظر خود را انتخاب کند. ضمن آنکه عکس جلد کتاب هم قابل رویت است.
پیشنهاد من به همکاران کتابدار این است که منتظر دریافت کاتالوگ ها نباشند و به اساتید و متخصصانی که قرار است که پیشنهاد خرید بدهند، آدرس این سایت را بدهند.

به هر حال اگر علاوه بر سایت انجمن ناشران، چنانچه به فایل های ارزی و ریالی کاتالوگ ناشران به صورت جداگانه نیاز داشتید می توانید از لینک های زیر استفاده کنید. من خودم در کنار کاتالوگ چاپی ناشران (که البته تا الان فقط کاتالوگ روشن کتاب به کتابخانه ما رسیده) فایل های الکترونیکی آنها را هم دانلود می کنم. چون  جستجوی کتاب در آنها خیلی راحت تر است. (ضمنا در صورتی که فایل های ناشران دیگر را برای کتابخانه های پزشکی مفید ارزیابی کنم لینک آن را اضافه خواهم کرد.)

دریافت فایل اکسل کتب پزشکی انتشارات غزال - ارزی

دریافت فایل اکسل کتب پزشکی انتشارات غزال - ریالی

دریافت فایل پی دی اف کتب پزشکی انتشارات کوکب

دریافت فایل اکسل کتب پزشکی انتشارات آمه

دریافت لیست کتب انتشارات تیمه

دریافت فایل پی دی اف کتب پزشکی انتشارات روشن کتاب

دریافت فایل اکسل کتب ارزی انتشارات جهان ادیب (هم کتب پزشکی و هم غیرپزشکی در فایل جهان ادیب موجود است . می توانید ردیف های کتب غیر پزشکی را خودتان حذف کنید.)

دریافت فایل اکسل کتب ریالی انتشارات جهان ادیب

جدید: دریافت فایل اکسل کتب ارزی انتشارات ویژه نشر

دریافت فایل اکسل کتب ریالی انتشارات ویژه نشر