کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

اعتراض نمادین کتابفروش آمریکایی به کتاب نخواندن مردم

سایت بی بی سی خبر بسیار جالبی را منتشر کرده درباره یک کتابفروش آمریکایی که کتاب های دست دوم خود را در اعتراض به آنچه بی علاقه گی جامعه به خواندن کتاب توصیف کرده، سوزانده است.

به گزارش این خبرگزاری آقای وین اخیرا تصمیم گرفت از تعداد کتاب هایی که دارد، کم کند اما با کمال تعجب متوجه شد که حتی کتابخانه ها هم کتاب های مجانی را نمی خواهند چون جایی برای نگهداری آنها ندارند. بنابراین روز یکشنبه    (27 مه) ناخرسند از بی علاقه گی مردم به خواندن کتاب، تام وین آتشی برپا و شروع کرد به سوزاندن کتاب هایش. او به مردمی که جمع شده بودند تا کتاب سوزی او را نظاره کنند، گفت: "این تشییع جنازه تفکر در آمریکای امروزی است."

او در گفتگو با خبرنگاران گفت: "بعد از این که هزاران کتاب را جمع کردی و متوجه می شوی که مردم برای داشتن آنها دست رد به سینه ات می زنند، زانوهایت از خشم می لرزد؛ در ضمن سوزاندن آنها بهانه خوبی برای تفریح کردن است."

صاحب کتابفروشی در کانزاس سیتی در ادامه افزود در سال های اخیر تعداد مشتریان کتاب کمتر و کمتر شده است و بیشتر مردم اطلاعاتی را که می خواهند، از طریق اینترنت و تلویزیون کسب می کنند. یکی از صاحبان کتابفروشی پراسپرو (Prospero)، از کتابفروشی ها زنجیره ای در آمریکا، گفت برخی خانوارها در کانزاس سیتی پنج دستگاه تلویزیون دارند اما در مقابل فقط سه جلد کتاب در خانه آنها پیدا می شود

نظرات 4 + ارسال نظر
کتابدار 9 خرداد 1386 ساعت 13:05

من می گم باز هم به آقای وین . ما که از نمایشگاه با کلی دردسر کتاب می خریم و آماده سازی می کنیم و ....... و باید بعد از چند سال دست نخورده و نو تو مراسم چهارشنبه سوری استفاده کنیم . ما کتاب خر خوبی هستیم یعنی خریداران کتاب خوبی هستیم برداشت بد نکنید!

مشکل کتابداران و نویسندگان و کتابفروشان نیستند. مشکل مردمی هستند که کتاب نمی خوانند. اعتراض آقای وین هم به این نکته بوده است.

سلام. واقعا خبر جالب و در عین حال دردناک برای ما کتابدار ها بود. امیدوارم همین عمل باعث بیدار شدن بعضی ها بشه.... به ما هم سر بزنید و نقدمون کنید. منتظرتون هستیم.

آقای مرادی ممنون که به وبلاگ ما سر زدید. شما رو لینک کردم. ممنون میشم ما رو هم لینک کنید. در مورد پیشنهادتون هم باید بگم چون ما کتابدار پزشکی هستیم و پایه و اساس وبلاگ هم بر این بود تا در این زمینه بیشتر فعالیت کنیم این اطلاعات رو در وبلاگ گذاشتیم. همان طور که می دونید تفاوت کتابداری معمولی و کتابداری پزشکی در همین قسمت ها و موارد است . و چون ما وبلاگ های متعددی داریم که در زمینه ی کتابداری اطلاعات کافی و مفیدی دارند بنابراین تصمیم گرفتیم تا بیشتر در زمینه ی تخصصی خودمان کار کنیم. البته فراموش نشود ما به هرحال کتابدار هستیم. از تذکر و پیشنهاد مفیدتون ممنون. حتما ترتیب اثر داده میشود. منتظر نظرات مفید و سازندتون هستیم.

سلام

تقریبا همه کسانی که با اینترنت سر و کار دارند از حجم و کیفیت پایین محتوای فارسی اینترنت در عذاب اند، در حالیکه براحتی و به سادگی (حتی در عرض یکسال) می‌توان این وضع را به کلی تغییر داد و محتوای ارزشمند فارسی را چندبرابر کرد!
سالهاست که از دانشگاه تهران تا شرکت آب و فاضلاب به هزینه دولت (و در واقع با پول مردم) اقدام به چاپ کتاب و نشریه می‌کنند. اگر فقط آرشیو نشریات و کتابهایی که دانشگاه و سایر سازمان‌های دولتی دیگر قصد چاپ شان را ندارند روی شبکه قرار بگیرد حجم محتوای ارزشمند فارسی چند برابر خواهد شد.

1- انتشار مقالات پذیرفته شده در سمینارها، همایش‌ها و جشنواره‌های برگزار شده توسط سازمانهای دولتی همین طور 2- مقالات منتشر شده در نشریات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و تحقیقاتی دولتی و نیز 3- انتشار اینترنتی کتاب‌هایی که به هر دلیل چاپ کاغذی آنها به صرفه نیست اولین گام در این مسیر است.

اگر با هم کمک کنیم تا ایده انتشار این مطالب کامل شود و به اجرا در آید قطعا تحول بزرگی در کیفیت اینترنت برای همه ایرانیان بوجود می‌آید و عملا یک قدم بزرگ برای بهبود جایگاه کشورمان در اینترنت برداشته ایم. فوق العاده خوشحال می‌شوم اگر نظرات تان را برای تکمیل این فکر با من در میان بگذارید.
همین طور در این باره چند تا سوال دارم:

- می‌دانیم حق انتشار کتابهایی که (برای مثال) بوسیله دانشگاه تهران چاپ می‌شوند در اختیار این دانشگاه است. آیا حق مولف (درصدی که معمولا در ازای فروش کتاب به مولف داده می‌شود) هم در اختیار دانشگاه است یا خیر؟ یعنی علاوه بر افزایش رتبه علمی، حقوق، مزایا و... بازهم به استاد مولف کتاب، مبلغ حق مولف داده می‌شود؟
این را از این باب می‌پرسم که اگر کتاب‌هایی که حق انتشارشان در دست دانشگاه تهران است به رایگان برای دانلود روی شبکه گذاشته شود آن وقت حق مولف را چکار می‌توانیم بکنیم، پیشنهادی به نظرتان می‌رسد؟ آیا می‌توان حق مولف را هم خریداری کرد؟
درمورد کتابهایی که نام مولف یک سازمان یا دانشگاه است (مثل بعضی کتابهای سمت) چطور می‌شود؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد