کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

ادکا و نقد انجمن کتابداری ایران

دیروز اتحادیه انجمن های دانشجویی کتابداری و اطلاع رسانی جلسه ای به صورت  تریبون آزاد در نقد انجمن کتابداری و اطلاع رسانی برگزار کرد که با استقبال خیلی خوبی روبه رو شد و سالن اتاق شورای دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران به سرعت پر شد و حتی عده ای پشت در ماندند.
 در این جلسه پوری سلطانی، نوش آفرین انصاری، خانم رهادوست و دکتر حری به علاوه چند نفر از اعضای هیات مدیره انجمن (فریبرز خسروی، ابراهیم عمرانی، محسن حاجی زین العابدینی) حضور داشتند.
دکتر عباس حری
دکتر حری در ابتدای جلسه به پررنگ تر شدن نقش رشته کتابداری و اطلاع رسانی در زمانه امروز پرداخت و تاکید کرد که امروز توقع ها از رشته و به ویژه ارکان آن بالاتر رفته و یکی از ارکان مهم رشته، انجمن است که نسبت به همه گروه ها و کتابخانه ها حالت فرابخشی دارد.
استاد دانشگاه تهران به تلاش برخی رشته ها مانند روانشناسی برای تاسیس نظام روانشناسی اشاره کرده و گفت ما هم می توانیم به تاسیس نظام کتابداری بپردازیم. ایشان همچنین به نقش انجمنها در ایجاد روابط بین المللی سخن گفته و با اشاره به کمیته آسیا و اقیانوسیه ایفلا تاکید کرد که ایران هیچگاه طرحی برای اجرا در این کمیته نیاورد.
پوری سلطانی 
پس از دکتر حری نوبت به پوری سلطانی رسید. وی گفت:  در سال ۴۵ که انجمن کتابداری به وجود آمد دو سه نفر کتابدار در ایران بودند. در حالی که امروز اتحادیه دانشجویان کتابداری  تاسیس شده است و این مایه دلگرمی ماست.
بانوی پیشکسوت کتابداری ایران گفت به نظر من انجمن در سالهای اخیر خوب فعالیت کرده و با جلسات ماهیانه خود باعث شده عده ای با کتابداری بیشتر آشنا شوند.
وی افزود:‌در زمان ما حتی اساتید دانشگاه کتابداری را صرفا گرفتن و دادن کتاب می دانستند ولی بر اثر تلاش های کمیته انجمن کتابداران در آن زمان، کتابداری حتی به شهرها و روستاها رفت.
نوش آفرین انصاری
سپس نوش آفرین انصاری با لحن گرم خود گفت: اعتقاد دارم تا آرمانها را به طرف عموم مردم و کودکان نبریم، به اهداف خود دست پیدا نخواهیم کرد.
ایشان شورای کتاب کودک را انجمن کتابداری به شکل دیگر دانست.
خانم رهادوست
خانم رهادوست هم به عنوان کسی که انتقاد خود را از انجمن منتشر کرده، گفت: منتقد بودن با لباس رزم پوشیدن فرق دارد و داشتن حساسیت به انجمن مهم است.
امروز مشارکت داشتن در NGOها یک وظیفه ملی و فراتر از آن وظیفه ای انسانی است. سپس ایشان به بعد حرفه ای به عنوان بعد دوم پرداخته و تاکید کردند مگر می شود کسی خود را کتابدار بداند و انجمن را ترک کند؟
استاد برجسته کتابداری افزود من  از دوستان عزیز خودم که مدیر گروه یا مدرس دانشگاه بوده ولی نسبت به انجمن بی تفاوت هستند بسیار انتقاد دارم. ممکن است کسی وقت نداشته باشد به طور مستقیم در انجمن شرکت کند، مثل خود من. ولی می تواند به طور غیر مستقیم فعالیت داشته باشد.
فریبرز خسروی
سپس نوبت به پاسخگویی اعضای هیات مدیره انجمن رسید. فریبرز خسروی آسیب مهم کار انجمنها در ایران را فقدان عقلانیت و برخورد توده وار با آنها دانست و گفت: ما دچار شور حسینی می شویم و انجمنی را تاسیس می کنیم و بعد فکر می کنیم برای انجمن تاسیس شده چه بکنیم. در حالی که اساس جامعه مدنی حرکت عقلانی است.
ابراهیم عمرانی
آقای عمرانی نیز در نقد مشارکت گریزی ایرانیان گفت: در ایران همه من هستند. در حالی که در کار گروهی باید منیت ها کنار گذاشته شود.
ایشان در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم انجام کار صنفی توسط انجمن گفت: انجمن اجازه کار صنفی ندارد. ایشان با  اشاره به دلایل انحلال انجمن در اوایل انقلاب گفت: خود من در آن دوران از دانشجویانی بودم که به شدت به عدم انجام کار صنفی توسط انجمن اعتراض کردم و اعتقاد داشتم وقتی کتابداران مثلا کانون پرورش اخراج می شوند انجمن باید بیانیه بدهد و همین حرکتهای ما موجب شد انجمن از شکل علمی خود خارج شود و آن را منحل کنند.

نیز نگاه کنید به: گزارش جلسه توسط پریسا پاسیار

نظرات 9 + ارسال نظر
ریتا مجیدیان 15 اسفند 1385 ساعت 07:56

آقای مرادی
توصیه می کنم در مورد چکیده نویسی مطالعه بیشتری کنید . آخر این چه گزارشی است که از یک جلسه ۳ ساعته نوشته اید. حرف بعضی ها را برچسته کرده ایدو بقیه حرفها را سانسور نموده اید . موفق باشید

سلام خانم مجیدیان. با تشکر از انتقاد شما باید بگویم: ۱. برای تنظیم خبر نیازی به دانستن اصول چکیده نویسی نیست. بلکه باید اصول خبرنویسی را رعایت کرد که خود بحث بسیار مفصلی در روزنامه نگاری است.
۲. تمام خبرهایی که شما در روزنامه ها می خوانید از دل یک سخنرانی چند ساعته بیرون آمده. تنظیم خبر برای یک سخنرانی با چاپ تفصیلی آن سخنرانی متفاوت است و در بسیاری موارد خبرنگار ناچار است خبر خود را ۵۰۰ کلمه خلاصه کند. ضمن آنکه اساسا درست نیست که در یک وبلاگ مطلب طولانی نوشت. تازه اگر نرم افزاری که ما با آن وبلاگ می نویسیم امکان درج ادامه مطلب داشت تمام همین خبر به قول شما خلاصه را هم در صفحه اصلی نمی گذاشتم .
۳. ضمنا توجه دوستان را به این نکته جلب می کنم که همین مختصر را که من نوشته ام، غنیمت است. نگاه کنید به وبلاگ اتحادیه دانشجویان کتابداری. حتی در آنجا هم یک پاراگراف خبر درباره کیفیت برگزاری مراسم نوشته نشده. حالا قرار دادن فایل صوتی کامل سخنرانی پیشکش. البته همین الان دیدم که خانم پاسیار هم گزارشی از این جلسه ارایه کرده. ببیند:‌http://www.medlibtums.blogfa.com/post-29.aspx
۴. در پایان اگر کسی از دوستان علاقه داشته باشد می تواند فیلم سخنرانی را از آقای نادر نقشینه بگیرد. ایشان از اول جلسه تا آخر آن را فیلمبرداری کرد.

میرزایی 15 اسفند 1385 ساعت 10:13

من نمی دانم تو اون جلسه چی گذشته ولی به نظر من که گزارش خوبی بود.

کرمی 15 اسفند 1385 ساعت 10:36

البته نمی شود ۳ ساعت سخنرانی را نوشت و منتشر کرد اما می شد آن را ضبط کرده و در قالب یک فایل صوتی روی وبلاگ گذاشت. پیشنهاد می شود دوستان با ذوقی که در چنین جلساتی شرکت می کنند از این امکان استفاده نمایند.

میرزایی 15 اسفند 1385 ساعت 11:10

پیشنهاد خانم کرمی به نظر من هم جالبه.
البته ۳ ساعت گوش دادن به یه فایل صوتی هم خیلی حوصله می خواد.

کرمی 15 اسفند 1385 ساعت 15:19

خب این هم قابل حله. می شه فایل رو با قابلیت دانلود روی وب گذاشت اونوقت مانند یک فایل صوتی طبیعی هر کسی حوصله نداشت می تونه قسمتهایی رو که نمی خواد حذف کنه یا اینکه سر فرصت به که سخنرانی اون گوش بده. یکی از دانشگاه های آمریکایی این کار رو برای سمینارهای کتابداری اش انجام داده بود و من فایل هاشو گرفته بودم و در زمانهای فراغت گوش می دادم. قبلا هم در وبلاگ گروهی به نقل از کتابدار پارسی سایتی رو به نام لیزرادیو معرفی کرده بودم که برای الگو گرفتن بسیار مفیده.(پیشنهاد به مدیر وبلاگ: آقای میرزایی فکر می کنم اگر در این وبلاگ چنین کاری رو شروع کنیم بد نیست چون امکاناتش موجوده.)

مریم پاکدامن 25 فروردین 1386 ساعت 09:38 http://adka.blogfa.com

دوستان گرامی به جهت گزارش و انعکاس خبر این نشست از شما سپاسگذارم .

salam:) tabadole link mikonid??
http://university-of-tehran.blogsky.com/
khabar bedid:)
sarvenazarianfar@gmail.com

؟؟؟؟؟!!!!! 13 اردیبهشت 1389 ساعت 00:19

چرا از خودتون شروع نمی کنید ؟چرا چیز جدیدی در وبلاگ قرار نمی دین؟لااقل تقویمو درست کنین.
بابا شما دیگه کی هستین

احمد فلاح 21 اردیبهشت 1389 ساعت 15:23 http://www.affa110.blogfa.com

سلام دوست عزیزم
آرزو دارم از لحظات زندگیت بهترین استفاده رو بکنی و روزهای پرباری را در پیش رو داشته باشید .
اگه به مطالب روانشناسی علاقه داری در وبلاگ زیر منتظر حضور و نظرقشنگتون هستم – با آرزوی بهترین ها برایتان - احمد فلاح
www.affa110.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد