۲۱ نفر نیروی جدید در کتابخانه های قدیمی

اهمیت یادداشت با عنوان وظایف گم شده کتابداران بیش از آن بود که به درج یک کامنت اکتفا کنم. خانم کرمی در آن یادداشت به تقسیم نادرست وظایف در کتابخانه اشاره کرده بودند.

یادم هست که آقای میرزایی در یکی از اولین یادداشتهای این وبلاگ با عنوان بی بهانه نوشتند: با نگاهی به استانداردهای نیروی انسانی کتابخانه های دانشگاهی، کمبود نیروی انسانی متخصص به خوبی نمایان می گردد. این کمبود قطعا یکی از عوامل اصلی کمرنگ بودن فعالیت های حرفه ای در سطح دانشگاه می باشد. در این راستا به منظور تقویت نیروی انسانی کتابخانه ها، در سال ۱۳۸۴تعداد 21 نفر از فارغ التحصیلان کتابداری و اطلاع رسانی جذب و مشغول به کار شدند تا در راستای اهداف پیش بینی شده در سند راهبردی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه و به منظور تقویت فعالیت های کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فعالیت نمایند.

این ۲۱ نفر (که من و خانم کرمی هم جزو آنان هستیم) نیروهای تحصیلکرده ای هستند که وارث تمامی مشکلات ساختاری موجود در کتابخانه ها هستند. کتابخانه هایی که  روال کار در اکثر آنها به گونه ای غیرحرفه ای انجام می شده و یا می شود. (در کتابخانه ای که من استخدام شدم بخش خدمات فنی وجود نداشت و  از نرم افزار استفاده نمی شد . هنوز بخش سفارشات نداریم و کارهای نمایشگاه روی سرم ریخته و....)  این مشکلات به خصوص در کتابخانه های بیمارستانی و کتابخانه های مراکز تحقیقاتی دو چندان است. یکی از این ۲۱ نفر را می شناسم که کوچکی و مهجور بودن کتابخانه چنان وی را دلزده نمود که بخش خود را عوض کرده و به مکانی نزدیکتر به اتاق ریاست آن مرکز نقل مکان نمود. (هرچند من اگر جای ایشان بودم چنین نمی کردم.)

به هر روی توصیف شرایط موجود اولین گام است. اما مهم تغییر شرایط است. برای تغیییر نیز باید انرژی صرف کرد و مسیرهای بالقوه  اداری و قانونی را امتحان کرد و با مدیران موثر سازمان ارتباط گرفت. من اعتقاد دارم که علیرغم تمامی مشکلات موجود ساختاری باز راه برای اصلاح ساختار بسته نیست.

دوستان عضو در کمیته فنی کتابخانه مرکزی می توانند بهبود و نوسازی وضعیت کتابخانه ها را با جدیت دنبال کنند و نتیجه پیگیری های خود را در همین وبلاگ (به عنوان رسانه کمیته فنی) منتشر کنند تا حمایت کلیه کتابداران مراکز را به دست آورند.

به گمان من نباید از کنار کاستی ها گذشت. چندی پیش خانم کرمی مطلبیدر وبلاگ گروهی نوشتند  مبنی بر محدود کردن کتابداران دانشگاه در کلاسهای ICDL به چهار مهارت اولیه. در حالیکه اگر یک گروه باشد که دانستن اکسل و اکسس برایشان الزامی باشد کتابداران هستند. (الان کتابهای کتابخانه ما در اکسل ثبت می شوند) خوب. من همان موقع گفتم که نامه بنویسیم و من هم پایه پیگیری هستم. اما خبری نشد. برای اصلاح کاستی ها لازم نیست از گام های بزرگ شروع کنیم. کمیته فنی می تواند از همین مورد شروع کند. مگر نه؟