کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

پژوهش های بی مایه و نامه یزدان منصوریان

یزدان منصوریان در نامه ای به گروه بحث کتابداران مطلبی درباره رویکرد غالب در روش شناسی پایان نامه های رشته کتابداری مطرح کرده و تاکید کرده که در این پایان نامه ها " جای معنا خالی است." وی توضیح می دهد: " منظورم از معنا این است که در نهایت پژوهشگر قادر به ارائه تفسیری روشن از این اعداد و ارقام نمی باشد و تلاشی هم در این خصوص نمی کند چرا که کسی از او نمی پرسد. همه چیز را اعداد محاسبه شده و نرم افزار SPSS نشان می دهد و محقق به عنوان کسی که تحقیق را انجام داده و از ابتدا تا انتها با این فرایند سر وکار مستقیم داشته نقشی بیش از ارائه دهنده آمار ایفا نمی کند. به بیان دیگر، هر فرد دیگری که این اعداد را در اختیار داشته باشد به همین اندازه قادر است در زمینه مورد تحقیق اظهار نظر کند."
منصوریان که عضو هیات مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیز هست، می افزاید: " تحقیقاتی که در کشور ما در حوزه کتابداری و رشته های مشابه انجام می پذیرد بسیار کمی گراست. حاصل این کمی گرایی مطلق این است که دانشجویان ما تا حدی از رسیدن به جوهره پژوهش که همان عنصر کشف و رسیدن به شناختی تازه از موضوع مورد مطالعه است باز بمانند."
دکتر عبدالحسین فرج پهلو ضمن تایید گفته های فوق می نویسد: " درج اعداد و جداول و سایر محاسبات آماری در فصل چهارم پایان نامه که معمولا فصل ارائه و توصیف داده ها است، کاملا معمول و مجاز است. اما در فصل بعد (فصل پنجم) که باید داده ها تجزیه و تحلیل شوند و روی آنها بحث شود، این نوبت داوطلب است که با هدایت استاد راهنمای محترمش اعداد و ارقام به دست آمده را تفسیر کند و آنچه را که از آنها درمی یابد، برای مخاطبین رساله اش بازگو کند. این چیزی است که کمتر اتفاق می افتد. دانشجویان عزیز باید بدانند که فصل پنجم فصل دانشجو است. در این فصل و با تحلیل و تفسیر داده ها است که وی باید بتواند داوران را قانع کند که در حوزه ای که تحقیق کرده است، صاحب نظر شده است و به عبارتی، دانش و تخصص و «کارشناسی ارشد» خود را به نمایش بگذارد. و این ممکن نیست مگر اینکه «دانش و توانمندی خود را در نقد و نظر در باب موضوعی که روی آن تحقیق کرده است نشان دهد.» "
دکتر رحمت اله فتاحی نیز اشاره می کند: "سال گذشته در دو جلسه دفاع پایان نامه دکترا به عنوان داور شرکت کردم و خیلی افسرده و عصبانی شدم و آقایان علیمحمدی و حبیبی هم به کم وقت گذاشتن دانشجویان برای پژوهش اشاره کرده اند و داریوش علیمحمدی بحث را به انتقاد از کم خوانی دانشجویان ارشد سوق داده و می نویسد: " واقع امر این است که بسیاری از دانشجویان کارشناسی ارشد امکان اجرای کاری مناسب را دارند اگر بخواهند. فقدان مطالعه در میان فارغ التحصیلان دوره کارشناسی و دور شدن تدریجی آنها از فضای آموزش و پژوهش آفتی است که گریبان تعدادی از دانشجویان ارشد را نیز گرفته است. به چشم خود دیده ام که دانشجویان ارشد علاقه و انگیزه ای برای مطالعه و تحقیق ندارند."

به نظر من نابسامانی مورد اشاره اساتید در امر پژوهش ریشه در نهاد آموزش کشور دارد که از کودکی به جای پرورش خلاقیت کودک، به سترون سازی ذهن آنان پرداخته می شود و این ناتوانی در دانشگاه آن چنان که اساتید گفته اند تداوم می یابد.
نیز نگاه کنید به: درجستجوی معنا (۲) در وبلاگ گفتگو

نظرات 4 + ارسال نظر
یک کتابدار 5 مهر 1386 ساعت 09:56

البته بسیاری از موضوعاتی که برای پایان نامه ها انتخاب می شوند جالب و قابل تحقیق است . فکر می کنم اگر سازمانهایی مثل کتابخانه ملی - دانشگاهها - انجمن کتابداری و امثال اینها از پایان نامه ها حمایت کنند در قالب ارائه اولویتهای پژوهش- حمایت های مالی- انتشار و استفاده از نتایج تحقیق و... نتایج بهتری حاصل شود.

با سلام
صدور حکم کلی در مورد اینکه پژوهش ها بی مایه است و متهم کردن دانشجویان بدون شناخت دقیق ریشه های آن و توجه به شرایط مکانی و زمانی و فاکتورهای دیگر یک حکم یکطفه نگاه کردن به موضوع است بخصوص اینکه بخواهیم هرجا مشکلی پیش بیاید به گردن یکی دیگر بیاندازیم. این نظام آموزشی از کجا امده است؟ از کره ماه! آیا اساتید محترم خود عضوی از این نظام آموزشی نیستند؟
تا زمانی که ملاک ما مدرک گرایی و معیار مدرک نمره باشد وضعیت همین است. البته اگر عوامل غیر قابل گفتن دیگر را به آن اضافه کنیم وضعیت بمراتب بدتر هم می شود.پس این مشکل همه رشته ها است که در رشته های علوم انسانی بیشتر خود را نشان می دهد. ضمناْ فکر می کنید که چقدر از نتایج پژوهش ها استفاده می شود؟
حرف و حدیث در اینمورد زیاد است که همه اینها خود مستلزم اجرای پروژ ه ای عظیم در ریشه یابی مشکلات است...

کتابداران پر دغدغه 21 اردیبهشت 1389 ساعت 12:25

اگر به نظر شما نابسامانی مورد اشاره اساتید در امر پژوهش ریشه در نهاد آموزش کشور دارد که از کودکی به جای پرورش خلاقیت کودک، به سترون سازی ذهن آنان پرداخته می شود و این ناتوانی در دانشگاه آن چنان که اساتید گفته اند تداوم می یابد. پس این اساتید چه کاره اند که حتی وقتی در مورد زمینه های پژوهشی رشته کتابداری سوال می کنیم دریغ از یک راهنمایی کوچک و این نابسامانی در اساتید باتوجه به مقالاتی که ارائه می کنند و در پژوهش پایگذاری می کنند بیشتر مشهود است و این حتی به مدرسه ها و نظام آموزش تأثیر میگذارد چرا که پایه آموزش، پژوهش است و این دو از هم جدا نیستند. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[ بدون نام ] 22 مهر 1389 ساعت 19:08

من هم با نظر دوستان موافقم.زمانی که دانشجوی ارشد به جز درس خواندن هزار فکر و دغدغه دیگر دارد یکی از این مسائل شاغل بودن دانشجویان است.چگونه میتوان پایان نامه ای در خور ارائه داد.بخصوص زمانی که محل کار در کتابخانه هایی است که کمترین دسترسی به منابع و اینترنت را دارند .
حتی دانشگاه تهران و کتابخانه ملی نیز در ارائه پایان نامه ها کوتاهی میکنند و دانشجو باید از هفت خوان برای دریافت پایان نامه بگذرد از طرفی اساتیدی که خود فقط در فکر نگارش پایان نامه هستند و به کاربرد آن اهمیتی نمی دهند و کمترین راهنمایی را به دانشجو نمیکنند ُچطور میشود انتظار داشت که پایان نامه خوب از کار در بیاید.یک طرفه به قاضی رفتن خیلی راحت است.کاش خود را جای دانشجویانی بگذاریم که با وجود تمام علایق برای ارائه پایان نامه ای خوب ناچارند فقط رفع تکلیف کنند چون اصلاهیچ امکانات و راهنمایی ندارند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد