کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

توافق کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران

کمیته منتخب کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه های تهران و علوم پزشکی تهران اول اسفندماه سال گذشته با در راستای پیگیری توافق نامه اجلاس معاونان پژوهشی دو دانشگاه، با یکدیگر جلسه داشته و در خصوص اهمیت دستیابی به منابع اطلاعاتی دانشجویان، اساتید و کارمندان تاکید کرده اند.
در این جلسه دکتر قاضی میرسعید، رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بر ضرورت برداشتن موانع موجود که امکان دسترسی به منابع را در کتابخانه های هر دو طرف با مشکل مواجه کرده تاکید کرده و دکتر علی افخمی رییس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نیز وجود هر مانعی برای دستیابی به منابع را در عصر اطلاعات ناپسندیده توصیف کرده است.
در مصوبات این جلسه تاکید شده کلیه اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان هر دو دانشگاه مجاز به استفاده از منابع دو دانشگاه می باشند و عضویت در هر یک از کتابخانه ها برای افراد وابسته به سه گروه مذکور بلامانع توصیف شده است.
تشکیل شورای عالی برنامه ریزی و بهسازی کتابخانه های تحت پوشش دو دانشگاه، تشکیل جلسات با حضور روسای کتابخانه های وابسته، ارسال یک نسخه از پایان نامه های پزشکی به دانشگاه تهران و ... از مصوبات این جلسه بوده است. (متن کامل هشت مصوبه جلسه)

پس از شنیدن خبر خوشحال کننده فوق، من به کتابخانه دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران زنگ زدم و گفتم که آیا به عنوان یک کارمند دانشگاه علوم پزشکی می توانم آنجا عضو شوم یا نه؟ (همیشه برای استفاده از پایان نامه های کتابداری آنجا با مشکل مواجه بوده ام.) جواب کتابدار دانشکده این بود که کلیه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های سراسری با پرداخت تعرفه عضویت (۳۰۰۰ تومان برای یکماه و ۴۲۰۰ تومان برای سه ماه) می توانند عضو کتابخانه دانشکده شوند و کتابداران دانشگاه علوم پزشکی هم از این قاعده مستثنا نیستند.
سپس به کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران زنگ زدم و گفتند که کارت کارمندی و یک قطعه عکست را ۸ تا۱۱ صبح بیاور تا برایت کارت صادر شود.
به هر حال باز کردن دریچه های کتابخانه ها (به خصوص کتابخانه مرکزی که بسیار سخت گیر بود) به روی مشتاقان دانش بسیار ارزشمند ومفید است و خود گامی به جلو محسوب می شود.
اگر دانشجویی از دانشگاه تهران به کتابخانه ما آمد حواسمان باشد که از واژه نه استفاده نکنیم. راستی آیا در قوانین عضویت کتابخانه های همکاران، بندی برای پذیرش عضویت وابستگان دانشگاه تهران اضافه شده است؟ و آیا روسای کتابخانه ها (به جز روسای کتابخانه های دانشکده پزشکی، داروسازی و بهداشت که در جلسه حضور داشته اند) درباره توافق نامه اخیر توجیه شده اند؟

نظرات 3 + ارسال نظر
میرزایی 8 مرداد 1386 ساعت 08:19

این همکاری را به همه کتابداران عزیز هر دو دانشگاه تبریک می گویم. امیدوارم که تمامی بندهای این تفاهم نامه و نیز سایر توافقاتی که بعدا در ادامه همین همکاری بدست خواهد آمد اجرایی گردد.

امینی 8 مرداد 1386 ساعت 09:19

سلام آقای مرادی
با اینکه اقدام بسیار خوبی است و شاید می بایست بسیار پیش تر از اینها این توافقات صورت می گرفت با این حال حتی کتابخانه هایی که روسای آنها در جلسه شرکت داشتند در رابطه با میزان و نحوه همکاری اصلا توجیه نشده اند و به نظر می رسد اولین گامی که در راه اجرایی کردن این تفاهم نامه لازم است برداشته شود ابلاغ جدی این تفاهم نامه و برگزاری جلسات مشترک بین دو دانشگاه جهت تدوین آئین نامه دقیق تر است که کتابخانه ها بتوانند با فراغ بال و با داشتن پشتوانه اجرایی لازم اقدامات لازم را انجام دهند.

محمدی 8 مرداد 1386 ساعت 13:03

در ارتباط با سوالی که مطرح کردین که آیا بندی برای عضویت به دانشجویان دانشگاه تهران در قوانین عضویت هست یا خیر باید بگم که کتابخانه دانشکده پزشکی از سالها قبل به دانشجویان برخی از دانشکده های دانشگاه تهران (‌علوم ، ادبیات ، حقوق و...) به صورت مبادله کتاب امانت داده می شه. که این روند کماکان ادامه داره .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد