کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

UpToDate VS Dynamed

UpToDate به همراه Dynamed و First Consult از منابع مهم پزشکی در حوزه پزشکی مبتنی بر شواهد (Evidence Based Medicine) می باشند. منابع دیگری نیز وجود دارند مانند Diseasedex, Clineguide, Inforetriever, Micromedex و ... اما 2 منبع پیشگفته  یعنی UpToDate  و  Dynamed  معتبر ترند.
چندی پیش دانشگاه در نظر داشت تا امکان دسترسی به یکی از این منابع را برای کاربران خود فراهم سازد. در اولین قدم جستجویی در وب کردم تا پیشینه ای از مقایسه این منابع پیدا کنم. یافته ها نشان می دهد که:
- ضریب بازیابی و سرعت جستجو در هر دو تقریبا به یک میزان است.
-  Dynamed به عرضه داده های خام می پردازد در حالیکه UpToDate داده ها را خلاصه کرده و کمی پردازش می کند.
- قیمت Dynamed در مقایسه با UpToDate بسیار مناسب تر است. (دسترسی به Dynamed برای دانشگاه علوم پزشکی تهران 11000 دلار در مقایسه با 42000 دلار UpToDate )
- دانشجویان و پرستاران از Dynamed راضی ترند در حالیکه متخصصان متخصصان که نیاز به اطلاعات کامل تری دارند UpToDate را ترجیح می دهند.
و اما هدف اصلی از نگارش این مطلب:
حضور کتابداران در این بررسی ها پررنگ بود. در یک مقاله شش گروه به بررسی مقایسه ای پرداخته بودند این شش گروه عبارت بودند از: کتابداران پزشکی، جراحان، متخصصان طب اورژانس، طب داخلی، طب کودکان و داروسازان. که البته طبیعی است که کتابداران از جنبه های اطلاع رسانی مانند ضریب دقت و بازیافت، محیط کاربری و ... به آن پرداخته اند. در تمام وبلاگ ها نیز که مطلبی در مورد مقایسه این در وجود داشت درصد بالایی از آنها را کتابداران تشکیل می دادند.

و اما کتابداران پزشکی ما به چه کاری مشغولند؟ جوابی نمیدهم که می دانم تکرار مکررات است. هر چند هنوز معتقدم که درصد زیادی از مشکلات به خود کتابداران و توانمندی های خودمان باز می گردد.

نظرات 2 + ارسال نظر
کرمی 25 تیر 1386 ساعت 08:48

سوال بسیار خوب و به جایی است آقای میرزایی. کتابداران ما به چه کاری مشغولند؟؟ با کسب اجازه از محضر همکاران پیشکسوت باید بگویم کتابداران ما هنوز در لابلای دفاتر ثبت کتاب بدنبال شماره ثبت های مفقودی هستند. کتابداران ما هنوز در راهروهای بخش های اداری دانشگاه بدنبال دریافت بودجه و خرید کتاب و چانه زدن با مسئولان حسابداری بر سر یک فاکتور کتاب هستند. کتابداران ما هنوز در میان رده های متنوع کتابشناسی ملی ایران بدنبال شماره دهی به کتابها هستند. و از نگاهی دیگر کتابداران ما هنوز دچار توهم هستند.
اما آنهایی که سعی کردند از توانمندیهای خود استفاده کنند به کجا رسیدند. کدامیک از آنها واقعا موفق شدند و کدامیک تا آخر راه را رفتند؟ بله قسمتی از مشکلات کتابداران به خود آنان بر می گردد اما من فکر نمی کنم آن قسمت قسمت بیشتر باشد.

خانم کرمی خسته نباشید.
من معتقدم کتابدار باید خود را به سیستم تحمیل کند یعنی توانمندی های او باعث شود سیستم او را به عنوان صاحب نظر و آگاه بشناسد. ممکن است چند سال طول بکشد و اول جیب کتاب و لیبل بچسبانید و به کارهای به تعویق افتاده و حتی انجام نشده از قبل بپردازید. به نظر من این کارها نه تنها کسر شان نیست بلکه کاریست که به عنوان کتابدار لازم است انجام داد. ولی مطمئن باشید که این مشکلات فقط چند سال بیشتر نیست و پس از آن که کتابخانه از تلاطم افتاد٬ آنوقت از شما ایده می خواهند و باید توانمند باشید. صحبت من با شما نیست بلکه با تمام کتابدارانی است که پس از ۲-۳ سال خسته می شوند و توقع دارند هر چه زودتر بر اریکه ریاست تکیه بزنند تا بلکه از لیبل زدن و کارهایی از این دست رها شوند.
می دانم که شما و تنی معدود از کتابداران دانشگاه تمام وقت خود را در خدمت به کتابخانه و رفع مشکلات صرف می کنید ولی می شناسم و می شناسید کتابداران بی انگیزه ای که حتی به امور جاری کتابخانه خود نمی پردازند و این آفت این رشته است که تلاش کتابداران با انگیزه را هدر می دهد. هنوز هم معتقدم از ماست که بر ماست.
در پایان امیدوارم مشکل فاکتورهای خرید کتابهای نمایشگاه شما هر چه زودتر حل شود. چون می دانم چه مشکلی است.

کرمی 25 تیر 1386 ساعت 12:29

سلام. ممنون از پاسخ تان آقای میرزایی. اما منظور من شخص خودم تنها نیست. هر چند سخن شما را دباره کتابداران بی انگیزه کاملا قبول دارم و بارها و بارها چنین آفت هایی را دیده ام ولی مشکل اساسی سیستم مدیریتی کتابخانه هاست که به چنین آفت های موقعیت و فرصت رشد و نمو می دهد. متاسفانه سیستم های مدیریتی کتابخانه ها هنوز دوست دارند کتابداران در لابلای همان چسب و قیچی و لیبل و در میان فاکتورهای کتابها مشغول باشند تا به کارهای علمی تر بپردازند. در مورد زمان هم حق با شماست باید چند سال بگذرد تا اوضاع درست شود اما انهایی که این بحران چند ساله را پشت سر گذاشته اند آیا به هدف خود رسیده اند و راضی هستند؟ البته استثنا در همه جا وجود دارد.
در هر صورت از توضیحات خوب شما و دلگرمی هایتان ممنونم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد