کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

وظایف گمشده کتابداران ۲

آنچه که باعث شد قسمت دوم این مطلب را بنویسم واکنش های متفاوت همکاران کتابدار به مطلب آقای مرادی بود٬ البته همگی این دوستان حق دارند٬ نباید پیشداوری کرد اما به نظر می رسد بهترین راه حل ممکن همان است که آقای مرادی هم به آن اشاره کردند ٬ شاید کمیته فنی کتابداری کتابخانه مرکزی (البته اگر اختیاراتی در این زمینه داشته باشد) بتواند این مشکل و مشکلاتی مانند این را تا حدودی حل نماید. با احترام به نظرات تمامی دوستان٬ بدیهی است که نباید بین نیروهای جدید و قدیم خط قرمز کشیده شود٬ اما آنچه هم اکنون در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی جریان دارد به نظر می رسد فرایندی توام با موازی کاری و عدم هماهنگی حتی در کتابخانه های دانشکده ای است. حتی بدون تحقیقات گسترده و با نگاه مختصری به آنها٬می توان احساس کرد که اولین و اساس ترین مشکل این کتابخانه ها کمبود یا عدم توزیع مناسب نیروی انسانی کتابدار است. آنچه توسط بنده مطرح شد تنها اشاره ای به این مسئله مهم بود که شخصا به شدت درگیر آن هستم٬ اگر مدیریت محترم وبلاگ احساس می کنند که طرح چنین مباحثی موجب خدشه وارد شدن به وجهه علمی وبلاگ است٬ از نظر بنده حذف مطب ارسالی مربوطه بلامانع است٬ اما اگر این وبلاگ برای ایجاد ارتباط نزدیک کتابداران دانشگاه ایجاد شده است بنابراین حرف ها را باید زد. می دانم حل چنین مشکلاتی ممکن است وقت گیر و بعضا به ضرر یا نفع برخی افراد ذینفع باشد (شدیدا بدون سوگیری) لیکن اگر همگی با هم سعی کنیم از موانع عبور کنیم مطمئنا موفق تر خواهیم بود تا اینکه هر کسی به تنهایی به فکر نجات خودش باشد.

نظرات 4 + ارسال نظر
میرزایی 15 اردیبهشت 1386 ساعت 13:31

- شخصا از بحث های سازنده توام با منطق و بدون هدف قراردادن شخصی خاص (که خوشبختانه تا بحال چنین غرض ورزی دیده نشده) در این وبلاگ بسیارموافقم چرا که هدف تمامی نویسندگان این وبلاگ در جهت رسیدن به اهداف تصریح شده در اساسنامه وبلاگ است.
- مشکلات حال حاضر کتابخانه ها را با وضعیت چند سال نمی توان مقایسه کرد. هرچند که هنوز فاصله تا آنچه باید باشد زیاد است ولی اگر وضعیت آن سالها را مشاهده کرده بودید تمامی مشکلات حاضر را مانده از سالهای قبل نمی دانستید. کتابداران سالهای قبل و حال حاضر همگی وارثان این مشکلات هستیم که البته بسیاری از مشکلات مرتفع شده.
- مجدد تاکید می کنم که گمان دارم مشکلات ساختاری دانشگاه و نبود مدیرمتخصص کتابدار در بسیاری از کتابخانه ها از مهمترین عوامل ( البته بعد از کتابدار بی انگیزه) مسبب چنین وضعیتی است.
- قطعا ایام نمایشگاه دهه سختی برای کتابداران است، به همگی خسته نباید می گم. هر چند میدانم بعضی از کتابداران زرنگ خرید های خود را به پایان رسانده اند.

با سلام.
آقای میرزایی از توضیحات شما متشکرم.مطمئنا قصد من یا آقای مرادی از طرح این مبحث جدا کردن کتابداران جدید و قدیم و خدای ناکرده اساعه ادب به همکاران پیشکسوت نبوده است هر چند ممکن است کلام خود را ناشیانه برزبان رانده باشیم لیکن این مسئله را هم قبول داشته باشید که بسا مدیران غیر کتابداری هم هستند که در مقابل کتابداران بی انگیزه قدرت مانور خود را از دست می دهند همانگونه که عکس این مطلب نیز صدق می کند یعنی کتابدارانی هستند که به خاطر مدیران غیر کتابدار یا حتی کتابدار اما بی انگیزه و یا نا آگاه فرصت ارائه کارهای مطلوب را از دست می دهند. متاسفانه کتابخانه های دانشکده ای و گاه دانشگاهی تبدیل به پله های ترقی برای برخی اساتید (غیر کتابدار) شده اند و صد البته متاسفانه برخی اساتید کتابداری هم زیر بار مسئولیت کتابخانه ها نمی روند . به نظر می رسد خانه از ژای بست ویران است. اما مسئله کتابداران بی انگیزه مسئله بسیار مهمی است. اشاره به جای شما به مشکلات نمایشگاه کتاب پسندیده است اما فکر می کنم این نمایشگاه و کارهای حول و حوش آن فرصت خوبی است تا کتابداران خودشان به فکر تدوین شرح وظایفی برای خود باشند. بلکه یک روزی یک جایی یک وقتی یک کسی دلش سوخت و آن را تصویب کرد. به امید روزهای بهتر برای همکاران کتابدار. موفق باشید.

برغانی 16 اردیبهشت 1386 ساعت 08:30

سلام
باتشکر از دوستان عزیز که این مسائل رو مطرح کردند ما هم با این مشکلات بشدت درگیر هستیم (البته من کمی دیر وارد بحث شدم چون اینترنت ما یک هفته قطع بود!!! ) مشکلات در کتابخانه های بیمارستانی خیلی زیاده امیدوارم با طرح این مشکلات بتوان راه حلی پیدا کرد

کرمی 16 اردیبهشت 1386 ساعت 08:46

پیشنهاد می شود دوستانی که با چنین مشکلاتی روبرو هستند در همین وبلاگ مطرح نمایند. مطمئنا یک دست صدا ندارد.

فرشاد مرادی 18 اردیبهشت 1386 ساعت 11:46

همانطور که خانم کرمی فرموده اند قصد من هرگز نادیده گرفتن زحمات کتابداران پیش از خودم نبوده و می دانم که آنها هم در زمان خود وارث مشکلات غیرحرفه ای کتابخانه هایشان بوده اند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد