کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

راهنماهایی برای کتابداران پزشکی

به عنوان یک کتابدار غیر پزشکی که دست سرنوشت ما را به جمع کتابداران پزشکی هدایت نمود به قول معروف برای  Up To  Date بودن و آشنایی با مراجع و منابع پزشکی خصوصا پایگاه ها و منابع کتابشناختی در جستجو بوده و بنا بر اصل کمترین کوشش و بیشترین نتیجه (نمی دانم این اصل از کیست؟!) همیشه بدنبال منابع مختصر و مفید هستم٬ القصه پس از این همه مقدمه چینی می خواهم بگویم که این راهنمای جستجو در Pub Med برای کتابداران غیر پزشکی ممکن است مفید باشد. (امیدوارم همکارانی که در این وبلاگ در این زمینه اطلاعات و تجارب مفیدی دارند٬ اطلاع رسانی نمایند) همچنین این وبلاگ هم که فایل مذکور را از آن گرفتم اطلاعات خوبی در زمینه منابع و مراجع پزشکی دارد و این هم وبلاگ دیگری در رابطه با کتابداری پزشکی از دانشجویان خوب تبریز.

در همین رابطه سایت وزرات بهداشت هم تعدادی راهنما دارد از جمله:

                                     راهنمای استفاده از سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (NLM)

                                                     راهنمای استفاده از سایت pub Med

                                                      لیست تمامی راهنماهای موجود

 

مطلبی هم درباره Md Consult بخوانید که دانشگاه علوم پزشکی تهران هم به تازگی به این پایگاه دسترسی برقرار کرده است. وقتی برای اولین بار در دوره های آموزشی کتابخانه مرکزی با این پایگاه آشنا شدم آنچنان محو این پایگاه شدم (در حالیکه این پایگاه بیشتر برای پزشکان مفید است!!) که تصمیم گرفتم حتما مطلبی درباره آن در وبلاگ بنویسم اما بدلیل مشغله کاری(!) موفق نشدم لیکن خوشبختانه یکی از دانشجویان کتابداری پزشکی مطلب جامعی درباره این منبع نوشته است٬ آن را از وبلاگ کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بخوانید.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
میرزایی 9 اسفند 1385 ساعت 15:49

خانم کرمی دست شما درد نکنه. لینکی که معرفی کرده بودید چندان جامع نبود. در تکمیل عرایض شما بگم که مجموعه Consultها از 4 بخش MD Consult, First Consult, Nursing Consult, Path Consult تشکیل شده است. مجموعه اصلی آن با نام MD Consult, Core Collection دارای حدود 50 کتاب مرجع پزشکی، 60 مجله پزشکی شامل سری معروف Clinics of North America، اطلاعات دارویی مورد تایید FDA، حدود 5000 عنوان patient Handouts و ... می باشد.
برای اطلاعات بیشتر: http://diglib.tums.ac.ir/URL/MD-consult.asp

سلام خانم کرمی
با تبریک سال نو باید به خاطر درج این مطلب در جهت اطلاع رسانی و معرفی این وبلاگ از شما تشکر کنم. ضمنا در مورد انتقاد جناب میرزایی ان شا الله بعد از عید سعی می کنم تکمیلش کنم.
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد