کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران

وب نوشت گروهی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی تهران

بی بهانه

بر اساس آمار موجود نیروی انسانی شاغل در کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران، درمجموع در 7 کتابخانه دانشکده ای، 14 کتابخانه بیمارستانی، 14 کتابخانه مرکز تحقیقاتی و نیزکتابخانه مرکزی 152 نفر مشغول به کار هستند. از این تعداد تنها 50 نفر دارای تحصیلات کتابداری و اطلاع رسانی می باشند که از این تعداد 2 نفر دارای مدرک دکتری، 13 نفر کارشناسی ارشد، 33 نفر کارشناس و 2 نفر کاردان می باشند که از این تعداد تا سال 1387، سه نفر به افتخار بازنشستگی نایل خواهند شد.

با نگاهی به استانداردهای نیروی انسانی کتابخانه های داتشگاهی، کمبود نیروی انسانی متخصص به خوبی نمایان می گردد. این کمبود قطعا یکی از عوامل اصلی کمرنگ بودن فعالیت های حرفه ای در سطح دانشگاه می باشد. در این راستا به منظور تقویت نیروی انسانی کتابخانه ها، در سال ۱۳۸۴تعداد 21 نفر از فارغ التحصیلان کتابداری و اطلاع رسانی جذب و مشغول به کار شدند تا در راستای اهداف پیش بینی شده در سند راهبردی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه و به منظور تقویت فعالیت های کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فعالیت نمایند.

قطعا گوشه ای از این کمبود ها را می توان با همفکری و استفاده از تجارب یکدیگردر کتابخانه ها بر طرف نمود. دیگر نمی توان بعد مسافت، نداشتن امکانات لازم و ... را بهانه قرار داد.

آینده روشن است. بی شک تمامی همکاران در کتابخانه های تابعه و سایر کتابخانه های دانشگاهی کشوربا احساس مسئولیت حرفه ای که قطعا در جهت خدمت رسانی بیشتر و کاملتر به جامعه کتابخانه ای خواهد بود در این حس بودن و لذت از اشتغال به شغل شریف و متعالی کتابداری و اطلاع رسانی ، دیگران را نیز شریک خواهند کرد.

نظرات 3 + ارسال نظر
فرشاد مرادی 2 دی 1385 ساعت 13:26

سلام آقای میرزایی. یقینا مهم ترین عامل در مدیریت توسعه/ نیروی انسانی است و اثرات مثبت جذب نیروهای متخصص برای کتابخانه های دانشگاه پنهان نخواهد ماند.
در ضمن آماری که ارایه کردید (از این ۵۰ نفر) آیا با احتساب ۲۱ نیروی جدید بود یا بدون آنها؟
ضمنا فکر می کنم ۸ کتابخانه دانشکده ای داریم.

جناب مرادی عزیز
۱- بله با احتساب نیروهای استخدامی سال گذشته.
۲- با توجه به ادغام دانشکده ابوریحان در دانشکده بهداشت در حال حاضر دانشگاه دارای ۷ دانشکده می باشد.

یک کتابدار 12 دی 1385 ساعت 13:14

با سلام
جناب آقای میرزایی . یکی دیگر از عواملی که می تواند در این امر موثر باشد ادامه تحصیل کتابداران در مقاطع بالا تر است که متاسفانه بسیاری از کتابداران در دانشگاه برای ادامه تحصیل با مشکلات متعددی مواجه هستند از جمله موافقت مقامات بالاتر - ماموریت آموزشی و.... البته ادامه تحصیل با اعمال شاقه تا حدودی امکان پذیر است. اینجانب از جمله همین افراد بوده ام . نظر شما چیست؟

یک کتابدار؛ حق با شماست. من خودم برای کارشناسی ارشد با مشکلات زیادی مواجه شدم. ولی از ابتدای امسال این مشکل حل شده است و با توجه به نامه ای که من هم خودم دیدم تحصیل در مقاطع بالاتر چند رشته از جمله کتابداری برای کارمندان دانشگاه بلامانع اعلام شد.
امیدوارم مشکل شما هم حل شود.
ضمنا همانطور که در کامنت مربوط به مطلب آقای مرادی نوشتم خواهشمندم حتی الامکان با اسم واقعی کامنت بگذارید.

یک کتابدار 14 دی 1385 ساعت 12:20

با سلام
جناب آقای میرزایی از پاسخ شما صمیمانه سپاسگذارم . امیدوارم که تمامی کتابداران بتوانند از این موقعیت استفاده کنند. با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد